Apua tietovuodon uhreille

Tietomurron uhriksi joutuneet tarvitsevat erilaista yksilöllistä tukea ja kriisiapua, kun vakava rikos järkyttää perusturvallisuuden tunnetta. Tilanne koskettaa paitsi uhreja ja heidän läheisiään, myös koko yhteiskuntaa.

Kuinka voit auttaa itseäsi?

- Arvioi omaa jaksamistasi ja vointiasi. Tuen tarve on yksilöllistä, ja tukea kannattaa hakea oman voinnin ja tarpeen mukaan.

- Jos mahdollista, yritä välillä irrottautua asiasta ja keskittyä tavallisiin arkiasioihin. Mieti, mikä rauhoittaa ja tyynnyttää juuri sinua: auttaako esimerkiksi musiikki, lempileffa, ruoan laitto, pitkä kävely tai saunominen. Tee itsellesi lista rauhoittavista asioista ja poimi sieltä tekemistä tarpeen mukaan.

- Pidä välillä taukoa mediasta ja sosiaalisesta mediasta. Rajaa itsellesi esimerkiksi tunti  tai puoli tuntia päivässä media-aikaa. Tee muuna aikana käytännön asioita, joita arjessa on muutenkin tehtävä. Voit myös yrittää hoitaa tietomurrosta johtuvien käytännön asioita ja pyytää kaveriksi siihen luotettavaa ja IT-taitoista ihmistä.

- Pyri aktiivisesti keskustelemaan läheisten kanssa, jos ympärillä on luotettavia ja turvallisia läheisiä. Keskustelussa voi esimerkiksi pyrkiä tunnistamaan, mikä on pahinta, mitä tästä voi itselle seurata, ja pohtia, miten sen kanssa voi pärjätä. Muista lisäksi keskusteluavun eri kanavat. Listaus MIELI ry:n avun muodoista löytyy jutun lopusta.

- Seuraa viranomaisten ohjeita. Tee tarvittaessa rikosilmoitus. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on tehnyt viranomaisten ja muiden organisaatioiden kanssa tietovuotoapu.fi -sivuston, jonne kootaan oleellinen tieto Vastaamon tietomurron uhrien auttamiseksi.

- Tutustu kyberturvallisuuskeskuksen ohjeisiin. Rikosuhripäivystyksen verkkosivuilta löytyy myös kattava listaus asioista, jotka tietomurtorikoksen uhrin tulisi nyt tehdä.

- Pyri arvioimaan tilanteen vakavuus omalla kohdallasi. Vastaamolta voi tietosuojalainsäädännön mukaan pyytää saada nähtäväksi asiakassuhteesta tietojärjestelmään tallennetut tiedot. Tällöin näkee itse, mitä tietoja on mahdollisesti joutunut vääriin käsiin. Se auttaa hahmottamaan, kuinka vakavasta asiasta omalla kohdalla on kyse, sekä varautumaan siihen, kuinka reagoida, jos tiedot leviävät julkisuuteen. Vastaamon tietosuojakäytännöt selostetaan verkkosivuilla vastaamo.fi/tietosuoja/

Miten voit tukea läheisenä?

- Voi tukea tarjoamalla aikaa ja kuuntelemalla tietomurron uhrin kokemusta. Tilannetta voi jäsentää tunnistamalla, mikä on pahinta, mitä tietomurrosta voi seurata. Yhdessä voi pohtia, miten sen kanssa voi pärjätä. 

- Toista voi pahassa olossa kannatella paljon jo rauhallinen kuunteleminen ja läsnäolo, se, että joku toinen ihminen kestää kuulla vaikeat asiat ja pahan olon. Kysymällä tarkennuksia toisen vaikeasta kokemuksesta voi auttaa jäsentämään tunteita ja tilannetta.  

- Jos läheinen ei kykene itse hoitamaan käytännön asioita, kuten tarvittavia suojaustoimenpiteitä, voit olla seurana konkreettisten ratkaisujen hakemisessa ja avun hankkimisessa ulkopuolelta, tarvittavista kanavista (Rikosuhripäivystys ja tietovuotoapu.fi).

- Voit tarjota konkreettista huolenpitoa, kuten valmistaa ruokaa, käydä kaupassa tai viedä ulos kävelylle. Läsnäolo on tärkeää. 

- Voit tukea hakemaan keskusteluapua, jos oma tuki ei tunnu riittävän. Listauksen MIELI ry:n auttamismuodoista löydät alta.

Matalan kynnyksen keskusteluapua järjestöiltä

Valtakunnallinen Kriisipuhelin päivystää 24/7 suomeksi numerossa 09 2525 0111 ja arkipäivisin ruotsiksi 09 2525 0112 ja arabiaksi ja englanniksi 09 2525 0113. mieli.fi/kriisipuhelin 

MIELI ry:n kriisikeskusverkosto tarjoaa maksutonta keskusteluapua lähi- ja etävastaanottoina. Keskusteluajan kriisityöntekijälle voi varata suoraan kriisikeskuksesta. mieli.fi/kriisikeskusverkosto

MIELI ry järjestää ammatillisesti ohjatun vertaistukiryhmän tietovuodon uhreille. Ryhmä järjestetään etänä ja siihen voi osallistua nimettömänä.

Verkossa keskusteluapua antavat aikuisille suunnattu Solmussa-chat maanantaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin klo 15-19 sekä tiistaisin klo 15-17 ja nuorille suunnattu Sekasin-chat Sekasin.fi. Sekasin-chat on auki ma-pe klo 9-24 ja viikonloppuisin klo 15-24.

Kaikissa MIELI ry:n palveluissa voi asioida nimettömästi ja luottamuksellisesti.

 

Lue lisää

Vastaamon tilanne näkyy Kriisipuhelimessa, apua on tarjolla vuorokauden ympäri