Ilo irti onnen hetkistä

On mahdollista vahvistaa ilon kokemusta ja painaa onnen hetkiä jämäkämmin muistimme syövereihin. Mielenterveysseuran asiantuntijapsykologi Juho Mertanen antaa muutaman vinkin elämän tähtihetkiin – olet sitten tuore jääkiekon maailmanmestari tai opiskelunsa keväällä päättävä nuori.

Juho Mertanen.

Vietämme niin suuren osan elämästämme erilaisia tavoitteita kohti työskennellen, että suurten saavutusten hetkellä saattaa iskeä tyhjä olo tai huoli siitä, osaako onnistumisistaan nauttia täysin siemauksin. Tämä on sikäli perusteltu ajatus, että mielemme hakeutuu nopeasti miettimään, mitä pitäisi seuraavaksi tavoitella.

On kuitenkin mahdollista vahvistaa ilon kokemusta ja painaa onnen hetkiä jämäkämmin muistimme syövereihin. Tässä muutama vinkki elämän isoihin ja pieniin tähtihetkiin – olet sitten tuore jääkiekon maailmanmestari tai opiskelunsa keväällä päättävä nuori.

Pysähdy ja ole läsnä

Antaudu hetken vietäväksi, älä suorita tai yliajattele. Vedä syvään henkeä ja heittäydy iloisten hetkien yksityiskohtiin, paina mieleesi erilaisia ääniä, hajuja ja kehon tuntemuksia kuin kokisit ne ensimmäistä kertaa koskaan.

Muistamme parhaiten ne hetket, joissa olemme läsnä kaikilla aisteillamme. Pari kännykkäkuvaa ja videota on toki mukava napata itselleen muistuttimiksi, mutta jos mieli keskittyy siihen, miltä tilanne näyttää kuvissa eikä siihen, miltä itse tilanteessa oleminen tuntuu, voivat huippuhetket mennä ohi turhan nopeasti. Pyydä siis vaikka jotakuta muuta kuvaajaksi ja luota siihen, että tilanne kantaa.

Jaettu ilo on kaksinkertainen ilo

Juhlista onnistumisia itsellesi rakkaimpien ihmisten kanssa. Kerää ympärillesi ilonsa kovaan ääneen ilmaisevia ystäviä ja lietsokaa toisianne juhlatunnelmaan ilmaisemalla iloa sanoin, teoin, huudoin, tanssein ja nauruin. Luokaa uusia yhteisiä muistoja, sopikaa tekevänne onnistumisen kunniaksi jotain ennenkokematonta, jotain jolle on mukava hymyillä jälkeenpäin.

Ketjuta erilaisia riemuja

Mielemme turtuu nopeasti yhdentyyppiseen hyvään oloon. Esimerkiksi maukkaan aterian jälkeen vatsa on täynnä eikä mielihyvä enää lisäänny syömällä, mutta sen sijaan mielimusiikkiaan kuuntelemalla tai suosikkialueelleen suuntautuvalla iltakävelyllä itselleen tärkeän ihmisen kanssa voi onnen hetkiä vielä pitkittää.

Ole kiitollinen

Niin karulta kuin se kuulostaakin, mikään onni ei kestä ikuisesti. Kun sen muistaa, on helpompi antaa itselleen lupa nauttia ilosta täysin siemauksin.

Onnen hetkissä on myös hyvä pysähtyä hetkeksi arvostamaan sitä, kuinka onnekas on saadessaan kokea juuri tällaista riemua ja kiittää – mielessään ja henkilökohtaisesti – kaikkia niitä ihmisiä, jotka ovat antaneet auttavan kätensä matkallasi tähän tilanteeseen.

Juho Mertanen
Asiantuntijapsykologi
Suomen Mielenterveysseura


Yhteystiedot

Juho Mertanen
Asiantuntijapsykologi
Mielenterveyden edistäminen

+358 40 199 5917Maistraatinportti 4 A, 7. krs, 00240 Helsinki