Viisi minuuttia kiireetöntä aikaa

Kun lapset olivat pieniä ja tunnit hupenivat käsistä, nojauduin välillä silmät kiinni tuolin selkämykseen: nyt on viisi minuuttia kiireetöntä aikaa. Näin saatoin esimerkiksi tehdä, kun olin ajoissa hakemassa lapsia harjoituksista. Viisi minuuttia parkkipaikalla. Yksin autossa. Pidensin hengitystä. Tunsin, että tuo hetki rauhoitti elämääni.

Aika kiitää länsimaisessa yhteiskunnassa. Se hupenee kuin suoralla janalla eteenpäin, koko ajan ”tik tak”. Ajan kulun kokemista voi kuitenkin venyttää sivusuunnassa. Voi luoda itselleen hiljentymisen kuplan, joka vaimentaa hälyä sisältä ja ulkoa ja antaa mielen vain olla.

Tietoinen läsnäolo on pysähtymistä olemaan hetkessä. Se on tuomitsematon tila, jossa aistikokemukset syvenevät. Tietoisen läsnäolon harjoitusten on todettu parantavan elämänlaatua, hyvinvointia ja onnellisuutta. Mindfulness-taitoa voi harjoitella. Esimerkiksi sivustolla mielenterveysseura.fi/harjoitukset on siihen eripituisia äänitteitä aikuisille ja lapsille.

Arjessa meillä on monia keinoja palautua voimaan paremmin. Eräs mies näytti minulle oman tapansa rauhoittua kesken työpäivän. Kun hän alkaa tuntea itsensä liian kuormittuneeksi, hän avaa älypuhelimensa sovelluksen. Näytössä näkyy saunan kiuas ja kuuluu kihahdus heitettäessä vettä kiville. Tämä toimi hänellä.

Ollaan kekseliäitä tuomaan arkeen hyvän mielen hetkiä.

Tässä kuvassa yhdistyvät kaksi rakasta harrastustani: liikkuminen luonnossa ja valokuvaus. Se oli kiireetön hyvän olon hetki.

Eila Ruuskanen-Himma
Viestintäjohtaja
Mielenterveysseura

Lue lisää