Kriisipuhelin - keskusteluapua numerossa 09 2525 0111

MIELI ry:n Kriisipuhelin päivystää numerossa 09 2525 0111 suomen kielellä 24/7.

Oletko vaikeassa elämäntilanteessa tai kokenut järkyttävän tapahtuman? Onko elämäsi juuri muuttunut ja paha olla? Koetko, ettet jaksa enää yksin huolen tai murheen kanssa? Onko sinulla itsetuhoisia ajatuksia?

Kriisipuhelimeen voi soittaa nimettömänä ja luottamuksellisesti. Puhelimessa vastaavat kriisityön ammattilaiset eli kriisityöntekijät sekä tehtävään valitut, koulutetut vapaaehtoiset heidän tukeminaan. Kriisipuhelin tarjoaa keskusteluapua kriisissä oleville. Kriisipuhelin-keskustelun tavoitteena on helpottaa pahaa oloa sekä ehkäistä itsemurhia. Päivystäjä auttaa soittajaa pohtimaan keinoja oman tilanteen helpottamiseksi, omien voimavarojen löytämiseksi ja ongelmien ratkaisemiseksi. Usein Kriisipuhelin on paikka, jossa soittaja kertoo ensimmäistä kertaa vaikeasta tilanteestaan.

Kriisipuhelimen ruotsinkielinen linja, Kristelefon,
päivystää numerossa 09 2525 0112 
ma ja ke klo 16-20 sekä
ti, to, pe klo 9-13.

Kriisipuhelimen arabiankielinen linja, soittaa voi myös englanniksi
päivystää numerossa 09 2525 0113
ma ja ti klo 11-15,
ke klo 13-16 ja klo 17-21 sekä
to klo 10-15.

Ulkomailta soitettaessa esimerkiksi Kriisipuhelimen suomenkielisen linjan numero on +358 9 2525 0111.

Kriisipuhelimen periaatteet ovat

  • nimettömyys
  • kunnioitus ja arvostava kohtaaminen
  • luottamus
  • keskustelun keskiössä kriisi
  • lähtökohtaisesti yksi puhelinkeskustelu
  • ei tavoitella taloudellista voittoa.

Päivystäjät eivät näe soittajan numeroa. Kriisipuhelimesta ei voida soittaa takaisin soittajalle.

Soiton hinta ja palaute

Soittajien palautteet sekä kokemukset keräämme palautelomakkeella ja käsittelemme ne päivystäjien kanssa käytäntöjemme mukaisesti nimettöminä.

Kriisipuhelin on avattu vuonna 1970 ehkäisemään itsemurhia. Kriisipuhelimessa päivystää noin 800 koulutettua vapaaehtoista ja kriisityön ammattilaista 27 päivystyspisteessä ympäri Suomea. Vuonna 2020 Kriisipuhelimessa vastattiin yli 90 000 soittoon. Vaikka vastattujen soittoja soittoja oli ennätysmäärä (+61%), kaikkiin puheluihin ei pystytty vastaamaan. Soittoyrityksiä tuli enemän kuin koskaan aiemmin, reilu 280 000.

Kriisipuhelin-päivystäjät keskittyvät niihin puheluihin, joissa soittaja hakee keskusteluapua kriisiin. Jos tilanne on akuutti ja soittaja tarvitsee viranomaisapua, olemme soittajan luvalla yhteydessä Hätäkeskuslaitokseen. Poikkeustilanteissa, jos esimerkiksi henki on uhattuna, toimimme lain (Rikoslain 15 luku 10§, Lastensuojelulain 25§, Vanhuspalvelulain 25§) edellyttämällä tavalla ja ilmoitamme puhelusta aina viranomaisille.  Päivystäjien kesken jaetaan tarvittaessa työn sujuvuuden kannalta oleellista tietoa soitoista, mutta ei soittajien henkilöllisyyteen tai tunnistettavuuteen liittyviä tietoja.

Operaattori veloittaa puhelusta soittajan liittymäsopimuksen mukaisen hinnan (pvm/mpm). MIELI ry ei peri asiakkailtaan puhelumaksuja.
Puhelinoperaattorista johtuen puheluissa voi joskus esiintyä häiriöitä. Kehotamme soittamaan hetken kuluttua uudelleen häiriötilanteessa tai jos linjat ovat varatut.

Yhteistyöverkostot

Kriisipuhelimen lisäksi kriisiapua saa nettipalvelussa ja chatissa.
Sekasin-chat, keskusteluapua nuorille
Tukinet, tukipisteesi netissä

Puhelin- ja verkkoauttamisen eettisten periaatteiden neuvottelukunnan periaatteisiin sitoutuneet toimijat on koottu (PuhEet) sivuille. Kriisipuhelin on jäsenenä myös IFOTES-verkostossa (International Federation Of Telephone Emergency Services).

Kriisipuhelin on mukana SOSTE:n #Onneksionjoku-kampanjassa. Sosiaali- ja terveysalan järjestöissä toimii 550 000 vapaaehtoista ja työntekijää. Ilman heitä, monia suomalaisten hyvinvointia tukevia palveluita ei olisi.

Tule vapaaehtoiseksi Kriisipuhelin-päivystäjäksi

Kiinnostuitko vapaaehtoisena Kriisipuhelin-päivystäjänä toimimisesta? Kriisipuhelimen päivystyspisteisiin haetaan jatkuvasti uusia päivystäjiä, jotka valitaan ja valmennetaan tehtävään haastattelun ja koulutuksen kautta. Ota yhteyttä lähimpään kriisikeskukseen (pääkaupunkiseudulla SOS-kriisikeskus) tai paikallisyhdistykseen ja Tule vapaaehtoiseksi.

Kriisipuhelimen vuosiraportit

Kriisipuhelin-vuosiraportti 2020

Kriisipuhelin-vuosiraportti 2019

Yhteystiedot

Susanna Winter
Kriisipuhelintoiminnan päällikkö

09 41350 510 (vaihde)Maistraatinportti 4 A, 4. krs, 00240 Helsinki