Kriisipuhelin - keskusteluapua numerossa 09 2525 0111

MIELI ry:n Kriisipuhelin päivystää numerossa 09 2525 0111 suomen kielellä 24/7.

Oletko vaikeassa elämäntilanteessa tai kokenut järkyttävän tapahtuman? Onko elämäsi juuri muuttunut ja paha olla? Koetko, ettet jaksa enää yksin huolen tai murheen kanssa? Onko sinulla itsetuhoisia ajatuksia?

Kriisipuhelimeen voi soittaa nimettömänä ja luottamuksellisesti. Puhelimessa vastaavat kriisityön ammattilaiset eli kriisityöntekijät sekä tehtävään valitut, koulutetut vapaaehtoiset heidän tukeminaan. Kriisipuhelin tarjoaa keskusteluapua kriisissä oleville. Kriisipuhelin-keskustelun tavoitteena on helpottaa pahaa oloa sekä ehkäistä itsemurhia. Päivystäjä auttaa soittajaa pohtimaan keinoja oman tilanteen helpottamiseksi, omien voimavarojen löytämiseksi ja ongelmien ratkaisemiseksi. Usein Kriisipuhelin on paikka, jossa soittaja kertoo ensimmäistä kertaa vaikeasta tilanteestaan.

Kriisipuhelimen ruotsinkielinen linja, Kristelefon,
päivystää numerossa 09 2525 0112 
ma ja ke klo 16-20 sekä
ti, to, pe klo 9-13.

Kriisipuhelimen arabiankielinen linja, soittaa voi myös englanniksi
päivystää numerossa 09 2525 0113 ja WhatsAppissa 040 195 8202.
ma ja ti klo 11-15,
ke klo 13-16 ja klo 17-21 sekä
to klo 10-15.

Ulkomailta soitettaessa esimerkiksi Kriisipuhelimen suomenkielisen linjan numero on +358 9 2525 0111.

Päivystäjät eivät näe soittajan numeroa. Kriisipuhelimesta ei voida soittaa takaisin soittajalle.

Kriisipuhelimen periaatteet ovat

  • nimettömyys
  • kunnioitus ja arvostava kohtaaminen
  • luottamus
  • keskustelun keskiössä kriisi
  • lähtökohtaisesti yksi puhelinkeskustelu
  • ei tavoitella taloudellista voittoa.

Soiton hinta ja palaute

Soittajan oma puhelinoperaattori veloittaa puhelusta soittajan liittymäsopimuksen mukaisen hinnan (pvm/mpm). MIELI ry ei peri maksua.

Voit antaa palautetta Kriisipuhelin-keskustelusta palautelomakkeella. Käymme läpi jokaisen palautteen ja käsittelemme ne nimettöminä. Palautteeseen voi jättää yhteystiedot lomakkeen lopussa. Silloin on hyvä huomioida, ettei webropol-lomake ole ehdottoman tietoturvallinen.

Keskusteluapua kriisiin

Kriisipuhelin-päivystäjät keskittyvät niihin puheluihin, joissa soittaja hakee keskusteluapua kriisiin. Jos tilanne on akuutti ja soittaja tarvitsee viranomaisapua, olemme soittajan luvalla yhteydessä Hätäkeskuslaitokseen. Poikkeustilanteissa, jos esimerkiksi henki on uhattuna, toimimme lain (Rikoslain 15 luku 10§, Lastensuojelulain 25§, Vanhuspalvelulain 25§) edellyttämällä tavalla ja ilmoitamme puhelusta aina viranomaisille. 

Päivystäjien kesken jaetaan tarvittaessa työn sujuvuuden kannalta oleellista tietoa soitoista, mutta ei soittajien henkilöllisyyteen tai tunnistettavuuteen liittyviä tietoja.

Kriisipuhelin on avattu vuonna 1970 ehkäisemään itsemurhia. Kriisipuhelimessa päivystää noin 900 koulutettua vapaaehtoista ja kriisityön ammattilaista 27 päivystyspisteessä ympäri Suomea. Vuonna 2020 Kriisipuhelimessa vastattiin yli 90 000 soittoon. Vaikka vastattuja soittoja oli ennätysmäärä (+ 61 %), kaikkiin puheluihin ei pystytty vastaamaan. Soittoyrityksiä tuli enemmän kuin koskaan aiemmin, reilu 280 000.
 

Keskusteluapua netissä ja kasvokkain

Kriisipuhelimen lisäksi kriisiapua saa MIELI ry:ssä verkkokriisikeskus Tukinetissä ja nuorille suunnatussa Sekasin-chatissa, kriisikeskusverkostossa ja itsemurhien ehkäisykeskuksessa.

Yhteistyöverkostot

Puhelin- ja verkkoauttamisen eettisten periaatteiden neuvottelukunnan periaatteisiin sitoutuneet toimijat on koottu (PuhEet) sivuille. Kriisipuhelin on jäsenenä myös IFOTES-verkostossa (International Federation Of Telephone Emergency Services).

Kriisipuhelin on mukana SOSTE:n #Onneksionjoku-kampanjassa. Sosiaali- ja terveysalan järjestöissä toimii 550 000 vapaaehtoista ja työntekijää. Ilman heitä, monia suomalaisten hyvinvointia tukevia palveluita ei olisi.

Tule vapaaehtoiseksi Kriisipuhelin-päivystäjäksi

Kiinnostuitko vapaaehtoisena Kriisipuhelin-päivystäjänä toimimisesta? Kriisipuhelimen päivystyspisteisiin haetaan jatkuvasti uusia päivystäjiä, jotka valitaan ja valmennetaan tehtävään haastattelun ja koulutuksen kautta. Ota yhteyttä lähimpään kriisikeskukseen (pääkaupunkiseudulla SOS-kriisikeskus) tai paikallisyhdistykseen ja Tule vapaaehtoiseksi.

Kriisipuhelimen vuosiraportit

Kriisipuhelin-vuosiraportti 2020

Kriisipuhelin-vuosiraportti 2019

Yhteystiedot

Susanna Winter
Kriisipuhelintoiminnan päällikkö

09 41350 510 (vaihde)Maistraatinportti 4 A, 4. krs, 00240 Helsinki