Mielenterveyden edistämisen koulutukset, nuorisotyö


Koulutusta nuorten mielenterveyden edistämiseen

Mielenterveys voimaksi -koulutus (3 h tai 6 h)

Miten nuorten mielenterveyttä edistetään? Mitä ovat mielenterveystaidot ja miten niitä voidaan vahvistaa?
Mielenterveys voimaksi koulutuksessa avataan mielenterveyden edistämisen käsitettä voimavarana ja elämäntaitona. Koulutuksessa avataan niitä mahdollisuuksia ja tapoja, miten nuoren kanssa työskentelevä ammattilainen voi omassa työssään edistää nuoren mielenterveyttä. Mielenterveyden vahvistamisen kannalta keskeistä on muun muassa ryhmäytyminen ja kaveritaidot samoin kuin itsetunnon tukeminen ja omien vahvuuksien tunnistaminen, suruista selviytyminen sekä tunnetaidot. Koulutus koostuu luento-osuuksista, keskusteluista ja toiminnallisista harjoitteista. Jokainen osallistuja saa mukaansa koulutuksesta mukaansa kattavan materiaalipaketin.

Nuori ja kriisit  -koulutus (3,5 - 4 h)

Mitä on hyvä tietää nuorten kriiseista ja nuoren kohtaamisesta kriisissä? Millaista tukea nuori tarvitsee ja miten ottaa puheeksi haastavia tilanteita? Koulutus tarjoaa tietoa erilaisista kriiseistä ja nuoruuden erityisyydestä kriisien suhteen ja puhutaan selviytymiskeinojen vahvistamisesta ja harjoittelemisesta ja kohtaamisen merkityksestä. Kriisi on usein mahdollisuus ja ihminen kasvaa kriisiensä kautta, mutta nuori tarvitsee tukea ja apua kohdatessaan kriisin, jotta siitä pääsee yli ja eteenpäin.

Maahanmuuttajataustaisten nuorten mielenterveyden edistäminen -koulutus (1h tai 3 h)

Miten nuorisotyön ammattilainen voi vahvistaa maanhanmuuttajataustaisen nuoren mielen hyvinvoinnin taitoja sekä tukea hänen mielenterveyttä? Koulutuksessa käsitellään yhteisökulttuurin ominaispiirteitä mielenterveyden tukena ja toisaalta, millaisia haasteita kahden kulttuurin välissä toimiminen voi tuoda nuoren elämään ja miten tukea nuorta ja hänen voimavarojaan.  Miten nuorten kanssa työskennellessä voidaan vahvistaa maahanmuuttanuorten kokemusta osallisuudesta ja siitä, että hän kuuluu osaksi muuta ryhmää. Koulutus koostuu luennoinnista, keskustelusta, toiminnallisista harjoitteista ja työvälineiden esittelystä.

Ruotsinkielisiä kursseja:

Kursen Psykisk hälsa som livskraft, ungdomsarbete

Under kursen får du egna exemplar av handboken, bildkorten och verktygen som ingår i materialet Psykisk hälsa som livskraft inom ungdomsarbetet. Kursen är två dagar lång och avgiftsfri. Kaffe ingår i kursen, lunchen betalar deltagarna själva. Kurserna har plats för 50 deltagare.

Den första dagen innehåller föreläsningar, diskussioner och övningar med psykisk hälsa som teman. Under den andra dagen sätter vi oss närmare in i handboken Psykisk hälsa som livskraft och arbetar i verkstäder.

Kursmål

  • att diskutera psykisk hälsa som resurs och levnadskonst
  • att åskådliggöra färdigheter inom psykisk hälsa som en del av arbetet med ungdomarna
  • att yrkesmässigt stärka ungdomsarbetaren och stödja arbetshälsan

Deltagare

Kursen är avsedd för yrkesmänniskor inom ungdomsarbetet: ungdomsgårdar, uppsökande arbete, special- och familjeungdomsarbete, verkstäder, ungdomsarbete på internet, ungdomsarbete inom församlingar, idrottsföreningsverksamhet samt äventyrspedagogik och lägerverksamhet.

Tyvärr kan vi för närvarande inte erbjuda utbildning för studerande eller frivilliga inom fältet för ungdomsarbete, men i framtiden kommer vi att försöka ordna kurser också för dessa målgrupper. Dessutom samarbetar vi med läroanstalterna för att inkludera innehåll som främjar den psykiska hälsan i läroanstalternas utbildningsstrukturer.

Kursteman

Under kursen behandlas bland annat följande teman:

  • På vilket sätt utgör psykisk hälsa en resurs för alla?
  • Vilken betydelse har känslor och emotionella färdigheter för ungdomars psykiska hälsa? Och vilken betydelse har de i arbetet med ungdomar? Hur kan man stärka ungdomars emotionella färdigheter?
  • Hur ska man bemöta en ung person som sörjer eller genomgår en kris? Hur kan jag se till att den unga får den hjälp hen behöver, utan att lämna hen ensam?
  • Vilka slags färdigheter har den unga i fråga om vänskapsrelationer och hur skulle man kunna stärka färdigheterna?
  • Hur stärker jag den ungas självkänsla och ger hen handledning i att hitta sina styrkor och resurser?
  • Hur kan jag i mitt arbete uppmuntra ett bestämt uppförande?
  • På vilket sätt kan man diskutera värderingar och attityder? Vilken betydelse har de för den psykiska hälsan?
  • Hur kan jag stå vid den ungas sida när hen upplever en besvikelse eller tvingas avstå från något viktigt?