Mielenterveys- ja päihdetyötä voidaan parantaa ottamalla käyttöön uusia toimivia malleja. Suomen Mielenterveysseuran johtaman YhdessäMielin-hankkeen tavoitteena on ollut tuottaa tutkittua tietoa toimivista malleista päätöksenteon tueksi. Hanke osallisti myös kansalaiset, palveluiden käyttäjät ja heidän omaisensa selvitystyöhön. Keskeinen näkökulma on uusien ihmislähtöisten toimintamallien mahdollisuuksissa uudistaa mielenterveys- ja päihdepalveluja.
Selvitystyö puoltaa vahvasti sitä, että palvelujärjestelmän on muututtava asiakaslähtöisempään suuntaan. Mielenterveys- ja päihdepalvelut tavoittavat ihmisiä parhaiten, kun julkisia palveluja täydennetään palveluiden käyttäjien kokemusasiantuntemuksella ja järjestöjen toiminnalla. Nämä näkökulmat on huomioitava sote-uudistuksessa.
Hankkeen tavoitteena oli tuottaa tutkimus- ja kokemustietoa seuraavista kysymyksistä:
• Mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden tavoittaminen palveluihin
• Mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden sosiaali- ja terveyspalveluiden yhteensovittaminen
• Kansainväliset kokemukset monituottajamalleista
• Laaja-alainen sote-palvelut ylittävä yhteistoiminta (asuminen, koulutus, työllisyys, osallisuus yhteiskuntaan)
• Eriarvoisuuden vähentäminen palveluiden käytössä
• Palveluiden kustannusvaikutukset
• Mielenterveys- ja päihdetyön avainosoittimet
• Matalan kynnyksen päivystys
Hankkeen loppuraportti "Toimivat mielenterveys- ja päihdepalvelut"
Mielenterveys- ja päihdepalveluiden ongelmia voidaan ratkaista -katsaus
Tutkimuksesta tiiviisti: Eriarvoisuus mielenterveys- ja päihdepalveluissa
Tutkimuksesta tiiviisti: Miten mielenterveys- ja päihdepalvelut tavoittavat apua tarvitsevat?
Ota kantaa -kansalaiskuulemisen aineisto
Mielenterveysseuran kumppaneita hankkeessa olivat:
A-KLINIKKASÄÄTIÖ (yhteyshenkilö Jouni Tourunen)
EVIPRO OY (yhteyshenkilö Lauri Kuosmanen)
KOULUTETUT KOKEMUSASIANTUNTIJAT KOKOA RY (yhteyshenkilö Marjo Kurki)
LONDON SCHOOL OF ECONOMICS AND POLITICAL SCIENCE (LSE) (yhteyshenkilö David McDaid)
ÅBO AKADEMI (yhteyshenkilö Kaarina Reini)