MIELI ry perusterveydenhuollon hoitotakuusta: ”Hallituksen esitykseen tulee sisältyä myös perusterveydenhuollon terapiatakuu”

Hallituksen esitys perusterveydenhuollon avosairaanhoidon hoitotakuuksi ei riittävästi paranna mielenterveyden häiriöiden hoidon saatavuutta, katsoo MIELI ry lausunnossaan.

Hoitotakuu on myönteinen asia, mutta hallituksen esitys perusterveydenhuollon hoitotakuuksi ei kuitenkaan edistä ihmisten yhdenvertaisuutta, koska mielenterveyden häiriöiden hoito, kuten psykoterapia ja muut psykososiaaliset interventiot, on rajattu sen ulkopuolelle. Pitkät odotusajat mielenterveyden ongelmissa johtavat usein asiakkaan tilanteen monimutkaistumiseen ja hoidon tarpeen kasvuun.

MIELI ry katsoo, että hallituksen esitykseen tulee sisältyä myös perusterveydenhuollon terapiatakuu. Tavanomaisiin mielenterveyden häiriöihin, kuten mielialahäiriöihin, ahdistuneisuushäiriöihin ja riippuvuusongelmiin, tulee saada yhdenvertaisesti hoitoa perusterveydenhuollon avosairaanhoidossa. Hallituksen esityksen jatkovalmistelu tuleekin tapahtua rinnakkain eduskunnassa olevan terapiatakuuta koskevan kansalaisaloitteen käsittelyn kanssa.

Nyt hallituksen hoitotakuuesityksen perusteluissa kansalaisaloitetta terapiatakuusta, sen eduskuntakäsittelyä tai jatkovalmistelua ei ole mainittu. Tältä osin MIELI ry pitää lainvalmistelua puutteellisena. Kansalaisaloitteen ohittaminen lainvalmistelussa rapauttaa kansalaisten luottamusta demokraattisiin vaikutusmahdollisuuksiin.

Sivua muokattu 10.1.2022