MIELI ry:n lausunto valtion budjettikehyksestä vuosille 2023–26: Hyvinvointitavoitteiden saavuttamiseksi tarvitaan mielenterveysstrategiaa

Lausunnossaan valtion budjettikehyksestä vuosille 2023-26, MIELI ry toteaa, että hyvinvointialueiden tulee vahvistaa erityisesti perustason mielenterveyspalveluita, ja että mielenterveysstrategian toimeenpanoa tarvitaan hyvinvointitavoitteiden saavuttamiseksi.

Lausunnossaan valtion budjettikehyksestä vuosille 2023—26, MIELI ry painottaa, että valtion tulee ohjata hyvinvointialueita vahvistamaan mielenterveyspalveluita erityisesti perustasolla. MIELI ry pitää poikkihallinnollisen mielenterveysstrategian toimeenpanoa keskeisenä hyvinvointitavoitteiden saavuttamiseksi.

Osana elpymis- ja palautumissuunnitelma tulee toteuttaa kansalaisaloitteen mukainen terapiatakuu. MIELI ry on huolissaan osaavan henkilöstön saatavuudesta, ja esittää yliopistotasoisen psykoterapeuttikoulutuksen toteuttamista erikoistumiskoulutuksena ja ammattikorkeakoulutasoisen psykoterapiakoulutuksen kehittämistä.

Sivua muokattu 14.9.2023