Siirry sisältöön

Digitauko

Säännöllinen, yhteisesti sovittu hetki, jolloin digilaitteet siirretään syrjään.
Kaksi henkilöä neuvottelee tietokoneen ääressä
Kesto

15–60 min / toistuva käytäntö

Vaikeustaso

Helppo

Tarvikkeet

Paikka, johon laitteet viedään tauon ajaksi (esim. laatikko). Mahdollisuuksien mukaan tilalle suunniteltua tekemistä, kuten pelejä tai luovia välineitä.

Osallistujat

1–30

Miten?

Näin toteutat:

  1. Päättäkää työyhteisössä digitauon käytännön aloittamisesta ja tehkää siitä tunnistettava osa viikko-ohjelmaa.

  2. Kertokaa uudesta toimintatavasta nuorille ja keskustelkaa sen tarkoituksesta ja hyödyistä.

  3. Sopikaa nuorten kanssa yhteiset pelisäännöt: milloin ja kuinka usein tauko pidetään, sekä kauanko se kestää. Esimerkiksi kerran viikossa tiettyyn aikaan tai tietyn ohjelman aikana. Voitte myös antaa tauolle yhteisen nimen. Kun nuoret osallistuvat päätöksentekoon, he sitoutuvat siihen paremmin.

  4. Tee digitauko-toimintatapa näkyväksi ja viesti siitä esimerkiksi tilan seinällä.

  5. Tarjoa tauon aikana vaihtoehtoista tekemistä. Pidä tarjolla pelejä, liikuntavälineitä, musiikkia tai muuta, mikä tukee vuorovaikutusta, liikettä ja läsnäoloa. Myös rauhallinen yhdessäolo tai rentoutushetki on hyvä vaihtoehto.

  6. Ole esimerkki. Ohjaajien oma osallistuminen ja laitteiden pois jättäminen on olennainen osa digitauon ilmapiiriä.

  7. Kysy nuorilta kokemuksista: miltä tuntui olla ilman laitteita hetken aikaa, ja miten tauosta saisi vielä paremman?

Miksi?

Mielen hyvinvointivaikutukset:

Digitauko opettaa nuorta hallitsemaan ruutuaikaa. Se auttaa rauhoittumaan ja irrottautumaan jatkuvasta viriketulvasta. Kun nuoret ovat mukana päättämässä digitauon säännöistä, se tukee osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Yhteisöllisesti toteutettu digitauko vahvistaa vertaissuhteita ja lisää läsnäoloa. Kasvokkaiset kohtaamiset kehittävät sosiaalisia taitoja. Digilaitteiden käytön tauottaminen lisää hallinnan tunnetta ja parantaa keskittymiskykyä.