Siirry sisältöön

Tarina liikkeestä

Kehitä toimintaa nuorten kirjoittamien tarinoiden avulla.
Nuoret koripallokentällä
Kesto

30–90 min + jatkokehittely

Vaikeustaso

Helppo

Tarvikkeet

Paperia ja kirjoitusvälineet tai vaihtoehtoisesti tietokoneet tai tabletit kirjoittamista varten

Osallistujat

1–20

Miten?

Näin toteutat:

Vinkki! Tarinoista voi koostaa esimerkiksi somejulkaisun, julisteen tai kuvakollaasin tilan seinälle.

  1. Pyydä nuoria kuvittelemaan nuori, joka istuu kotona ahdistuneena ja mieli maassa.

  2. Ohjeista heitä kirjoittamaan tarina, joka alkaa tästä lähtötilanteesta ja päättyy siihen, että nuoren olotila paranee liikkumisen seurauksena.

  3. Pyydä kuvaamaan, mitä tässä välissä tapahtuu: Mikä saa nuoren lähtemään liikkeelle? Miten mieliala kohenee?

  4. Kerro, että tarinan ideoinnissa voi hyödyntää omaa tai kaverin kokemusta: milloin he itse ovat saaneet paremman olon olemalla liikkeessä? Miten jokin pieni, arkinen liike on auttanut jaksamaan, ilahduttanut tai muuttanut fiilistä? Mitä silloin tapahtui? Ohjaa ajatukset pois liikuntasuorituksista ja korosta arjen pieniä tekoja.

  5. Kerää tarinat yhteen ja käy ne rauhassa läpi. Voit tehdä sen itse, ohjaajatiimissä tai yhdessä nuorten kanssa.

  6. Pohtikaa tarinoiden pohjalta:

    • Minkälaiset arkiset asiat tuottivat nuorille hyvää oloa?
    • Miten liike näyttäytyy tarinoissa?
    • Löytyykö tarinoista yhteisiä nimittäjiä?
    • Millaisia ideoita tai muutoksia tarinat antavat nuorisotyön toimintaan?
  7. Miettikää lopuksi yhdessä, mitä tarinoiden pohjalta voisi lisätä nuorisotilan toimintaan tai millaisia uusia tapoja liikkeen tukemiseen voisi kokeilla.

  8. Tehkää nuorten ääni näkyväksi. Viestikää nuorille millaista tietoa tarinat antoivat ja miten niiden pohjalta toimintaa kehitetään.

Miksi?

Mielen hyvinvointivaikutukset:

Tarinoiden kirjoittaminen antaa nuorille luovan tavan pohtia ja sanoittaa omaa suhdettaan liikkumiseen sekä tunnistaa, millainen arjen toiminta tukee hyvinvointia. Kokemusten jakaminen tarjoaa ohjaajille arvokasta tietoa nuorten tarpeista ja toiveista. Yhteinen keskustelu ja tiedon hyödyntäminen toiminnan suunnittelussa rakentaa luottamusta ja tukee osallisuutta.