Siirry sisältöön

Yhteispeli

Leikkimielinen kisailu, jossa toimintapisteet ja liike yhdistyvät jännittäväksi etenemispeliksi.
Ryhmä pyöräilee hiekkatiellä
Kesto

noin 20–30 min

Vaikeustaso

Keskitaso

Tarvikkeet

Toimintapisteisiin tarvittavat välineet (vaihtelevat tehtävien mukaan), laaja alue ulkona tai sisällä

Osallistujat

4–20 (pareittain tai joukkueittain), 1-2 ohjaajaa

Miten?

Näin toteutat:

Vinkki! Halutessasi voit muokata sääntöjä niin, että kukaan ei tipu, vaan kaikki etenevät omaan tahtiin ja tavoitteena on yhdessä suorittaa koko rata.

  1. Suunnittele reitti, jonka varrelle asetetaan erilaisia toimintapisteitä. Reitti on hyvä suunnitella siten, että matka toimintapisteeltä toiselle on yhtä pitkä.

  2. Mieti toimintapisteille tehtävät. Tehtävät tulisi olla kestoltaan yhtä pitkiä. Esimerkkejä tehtävistä:
    – Tasapainotehtävä: Kävelkää yksi kerrallaan narua, viivaa tai muuta kapeaa pitkin ilman että “putoatte”.
    – Heittotehtävä: Heittäkää valitut esineet koriin
    – Kuljetustehtävä: Kuljettakaa valittu esine lusikassa valittu matka.
    – Äänitehtävä: Matkikaa kuorossa valitsemanne eläimen ääntä 10 kertaa (ilman nauramista).
    – Liiketehtävä: Keksikää ryhmälle liike, jota toistetaan 10 kertaa yhdessä ennen jatkamista.

  3. Jaa nuoret pieniin ryhmiin tai pareihin. Ryhmät etenevät toimintapisteeltä toiselle suorittaen jokaisen tehtävän.

  4. Kun tehtävä on suoritettu, ryhmä saa luvan siirtyä seuraavalle pisteelle.

  5. Jos takaa tuleva joukkue saavuttaa edellä olevan ryhmän tehtäväpisteellä, edellä ollut joukkue tippuu pelistä.

  6. Leikki jatkuu tietyn ajan tai niin kauan, kunnes jäljellä on vain yksi joukkue.

Miksi?

Mielen hyvinvointivaikutukset:

Erilaisia taitoja vaativat tehtävät vahvistavat ryhmäläisten onnistumisen kokemuksia, ryhmädynamiikkaa sekä nuoren kokemusta omasta kyvykkyydestä ja sosiaalisesta kuulumisesta