Siirry sisältöön

112-Suomi -mobiilisovelluksen palvelutarjonta lisääntyy 112-päivänä

112 Suomi -mobiilisovellukseen julkaistaan uusia ominaisuuksia valtakunnallisena 112-päivänä. Päivityksen myötä sovellus palvelee aiempaa paremmin vesillä liikkujia ja päivystysnumerolistalle lisätään Kriisipuhelimen yhteystiedot.

112 Suomi -sovelluksen suosio on saanut monet turvallisuustoimijat mukaan kehittämään palveluja yhteistyössä Hätäkeskuslaitoksen kanssa.

On tärkeää, että ihminen löytää helposti tarvitsemansa numeron, kun avuntarve yllättää. Olemme tyytyväisiä, että päivystysnumerovalikosta löytyy yhä useampi yhteystieto erilaisiin ongelmatilanteisiin ja palvelua on laajennettu myös verkkoyhteyksien ulkopuolelle offline-ohjeisiin. Sovelluksella on nyt runsaat 1,6 miljoonaa aktiivista käyttäjää ja toivommekin, että yhä useampi muistaa käyttää sovellusta tarpeen vaatiessa, sanoo sovellusasiantuntija Sami Suomalainen Hätäkeskuslaitokselta.

112 Suomi -mobiilisovellus paikantaa merihädässä

Rajavartiolaitoksen meripelastusasiantuntija Petteri Leppäsen mukaan sovelluksen päivystysnumerolistalta löytyvä meripelastuksen hälytysnumero välittää jatkossa sijaintitiedon meripelastuksen johtokeskukselle, kun numeroon soitetaan sovelluksen kautta. Tämän lisäksi sovelluksesta on saatavilla puhelimeen ladattavat hätä- ja onnettomuustilanteiden toimenpidekortit huviveneilijöille.

”Olemme erittäin iloisia, että uudet ominaisuudet onnistutaan julkaisemaan hyvissä ajoin ennen veneilykauden alkua. Paikkatiedon saaminen meripelastuksen hälytysnumeroon soitettaessa nopeuttaa puhelujen käsittelyä sekä lähimmän ja tarkoituksenmukaisen avun välittämistä. Avuntarvitsijan on muistettava soittaa puhelu sovelluksen kautta, jotta sijaintitieto välittyy”, muistuttaa Petteri Leppänen.

Puhelimeen ladattavien toimenpidekorttien tarkoituksena on toimia veneilijälle muistirunkona ja tukena, niin merialueella kuin sisävesilläkin. Ne ovat saatavilla siten myös ilman verkkoyhteyksiä.

”Ennakointi, varovaisuus ja veneessä pysyminen on paras tapa ehkäistä onnettomuuksia vesillä. Tästä syystä kortteihin on hyvä tutustua etukäteen koko miehistön voimin ja harjoitella niissä käsiteltyjä asioita.”

Keskusteluapua kriisissä oleville

Kriisipuhelin tarjoaa keskusteluapua kaikille kriisissä oleville sekä heidän läheisilleen. Kriisipuhelimessa päivystävät kriisityön ammattilaiset eli kriisityöntekijät sekä koulutetut vapaaehtoiset päivystäjät ammattilaisten tukemina.

Kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter MIELI Suomen Mielenterveys ry:stä toteaa, että kriisit ovat osa elämää ja jokainen tarvitsee välillä tukea.

­”On hienoa, että Kriisipuhelimen yhteystiedot löytyvät nyt myös 112 Suomi -sovelluksesta, sillä kriisissä olevien on tärkeä saada apua nopeasti ja helposti. Kaikilla ei ole läheisiä, joille voi tai haluaa puhua. Ja vaikka läheisiä olisikin, joskus tuntemattoman kanssa keskustelu rauhoittaa, jäsentää mieltä ja tuo uusia näkökulmia sekä voimavaroja parhaiten. Tätä varten on olemassa Kriisipuhelin, joka auki aina. Puhuminen auttaa.”

Kriisipuhelimeen voi ottaa yhteyttä silloin, kun tarvitsee keskusteluapua omaan tai läheisen vaikeaan elämäntilanteeseen liittyen.

”Kriisi voi johtua äkillisestä tapahtumasta tai elämässä voi olla muuten surua, murhetta tai pelkoa. Tukea voi tarvita myös, kun omat voimavarat eivät enää riitä. Joka vuorokausi Kriisipuhelimeen soittaa 1-2 henkilöä, jotka ovat akuutisti itsemurhavaarassa. Yleisin soiton syy liittyy kuitenkin ihmissuhteiden, erityisesti parisuhteiden, ongelmiin”, kertoo Susanna Winter.

112 Suomi -mobiilisovelluksen uudet palvelut julkaistaan 11. helmikuuta. Käyttäjien tulee päivittää sovellus, jotta kaikki uudet ominaisuudet tulevat käyttöön.

Lisätietoja:

HÄTÄKESKUSLAITOS
Sami Suomalainen
sovellusasiantuntija
puh 0295 481 467
sami.suomalainen(at)112.fi
www.112.fi

RAJAVARTIOLAITOS
Petteri Leppänen
meripelastusasiantuntija
puh 0295 421 157
petteri.leppanen(at)raja.fi
www.raja.fi

MIELI Suomen Mielenterveys ry
Susanna Winter
Kriisipuhelintoiminnan päällikkö, VTM/sosiaalipsykologi, työnohjaaja
puh +358 40 587 5197
susanna.winter(at)mieli.fi
www.mieli.fi/kriisipuhelin

Sivua muokattu 10.11.2021

Ota yhteyttä

Susanna Winter

Päällikkö, Kriisitoiminnot, Puhelin- ja verkkokriisityö
+358 9 41350 510 (vaihde)
etunimi.sukunimi@mieli.fi


Sisältö liittyy seuraaviin aihealueisiin: