Siirry sisältöön

Tara ja säihkyvä metsä -animaatio opettaa lapsia rentoutumaan ja keskittymään

MIELI ry:n julkaisemassa tuoreessa animaatioseikkailussa päähenkilö Tara tutustuttaa alakouluikäiset lapset tietoisuustaitoihin. Lapset oppivat keskittymistä ja rentoutumista visuaalisen tarinan ja sitä tukevan äänimaailman avulla.

Espoolaisen Jousenkaaren koulun 5M-luokassa on odottava tunnelma. On alkamassa tietoisuustaitoja opettavan Tara ja säihkyvä metsä -animaation maailman ensi-ilta. Luokalla on kunniatehtävä arvioida tarinaa ja sen vaikutuksia omiin tunnelmiin.

Ennen animaation katsomista keskustellaan myös tietoisuustaidoista. Mitä ihmettä ne oikein ovat?

Tietävätkö viitosluokkalaiset? Vaikuttaa siltä, sillä käsiä nousee:

”Mulle tulee tietoisuustaidoista mieleen alitajunta”, ehdottaa ensimmäinen viittaaja.

Seuraava nostaa kätensä ja kertoo, että äiti on puhunut niistä jotain. ”Ehkä ne ovat jotain meditaatiota”, hän arvelee.

”Se liittyy rentoutumiseen. Siinä niinkun tyhjennetään aivot ajatuksista”, ehdottaa kolmas.

Aivan oikean asian äärellä ollaan eli animaatiota on arvioimassa asiantunteva yleisö.

Hengitysharjoituksilla ja visuaalisilla vihjeillä kohti rauhoittumista

Luokassa vierailevia aikuisia on tänään monta, joten tehtävään laskeudutaan lempeästi rentoutusharjoituksilla. Teemaan sopiva äänimaailmaa luodaan animaation tekijätiimin mukanaan tuomilla instrumenteilla ja välineillä. Sadeputkilo ropisee ja erilaiset kilahdukset ja huminat auttavat rauhoittumaan.

Sitten on jo varsinaisen ensi-illan vuoro. Näytölle ilmestyy animoitu metsämaisema ja metsässä kulkevat kolme hahmoa. Heistä yksi on päähenkilö Tara, jonka avulla lapset tutustuvat harjoituksiin. Animaatiolla kuuluva musiikki vangitsee mukaansa ja kuvat soljuvat verkkokalvoille. Nyt tipahtaa puroon huivi! Mitähän se merkitsee?

Välillä pysähdytään varsinaisten harjoitusten pariin ja luokka nousee videolla kuuluvien ohjeiden mukaan seisomaan, hengittää, liikuttaa käsiä ja istuu taas alas.

Tarinan päähenkilö johdattaa lapset rentoutumaan kehollisten harjoitusten ja hengittämisen avulla.

Jännittävämmän kohdan jälkeen rauhoitutaan taas, kun päähenkilö vetää syvään henkeä. Sen voi aistia, kun luokka seuraa perässä.

”Animaatio auttaa keskittymään”

12 minuuttia kestäneen videon jälkeen on aika sytyttää valot ja kuulla lasten kokemukset tuoreeltaan.
Miltä vaikutti ja mitä ajatuksia tämä herätti? Auttoiko animaation katselu keskittymään harjoitukseen paremmin kuin pelkkä kuuntelu?

”Kyllä mä tykkään enemmän siitä, että ei ole pelkkää ääntä. Tykkään myös tehdä sen liikkeen. Mun mielestä on siistimpää ja hienompaa, että harjoituksessa on animaatio taustalla”, pohtii 5M-luokkalainen Tarmo Miettinen.

”Mun mielestä myös se, että näet sen videon, rauhoittaa. Silloin voi vaan rauhassa katsoa. Se auttaa keskittymään”, komppaa luokkakaveri Aada Syväniemi.

”Mun mielestä myös se, että näet sen videon, rauhoittaa.”

Oppilaat nostavat esiin myös sen, että tunnelma tehtävän tekohetkellä oli luottamuksellinen ja rauhallinen. Silmien kiinni pitäminenkään välillä ei haittaa.

Poika ja tyttö kouluokassa
5M-luokkalaiset Tarmo ja Aada pitivät animaation visuaalisuutta hyvänä keinona rauhoittumiseen.

”Mä tunnen luokkakaverit ja tiedän, ettei kukaan tuu vaikka juoksemaan yhtäkkiä tähän eteen. On tärkeää, että voi luottaa muihin”, pohtii Aada.

Myös muualta luokasta kuullaan saman suuntaisia kommentteja.

”Oli mukavaa, kun sai tehdä videon mukana ja samalla rentoutuu. Alkaa väsyttää”, lapset arvioivat.

”Ravistelu oli kiva harjoitus.”

Oppilaat huomaavat animaatiolla myös kohtia, jotka jäävät pohdituttamaan. Niitä käydään läpi tekijöiden kanssa. Esimerkiksi oravahahmon merkitystä mietitään. Sen tarkoituksena on kertoa, miten rauhallisen hengityksen avulla päästään irti jännittävästä tai pelottavasta tilanteesta.

Myös alussa veteen tippuva huivi kiinnittää oppilaiden huomion. Mitähän sillä haluttiin kertoa?

Tarmo miettii, miksi päähenkilö Tara hermostui huivin tippumisesta. Ja toisaalta, miksi äiti antoi huivin vaan mennä – jos se oli vaikka kallis perintöhuivi.

”Ehkä se oli siksi, kun siinä puhuttiin, että vesi auttaa irtautumaan asioista. Se on yksi taito”, Tarmo jatkaa.

”Niin, oppii jättämään asioita taakseen, ettei tarvitse murehtia, vaikka huonosti menneitä kokeita”, Aada täydentää.

Visuaaliset elementit ja äänet rakentavat yhdessä rauhoittavan kokonaisuuden

Animaation tekijät Viktoriya Kovalenko ja Sini Haapalinna ilahtuvat lasten tarkkuudesta huomata olennaisia asioita.

”Oli tosi hieno juttu, että lapset oivalsivat esimerkiksi huivin merkityksen”, Kovalenko toteaa.

Animaation visuaalisessa puolessa keskitytään rauhoittaviin elementteihin. On metsä, joka rauhoittaa, vesi, äänet ja kokonaisuus on rakennettu tukemaan rauhoittumista ja keskittymistä.

”Animaatiossa on tiettyjä tärkeitä visuaalisia elementtejä: vesi, pienet kipinät, valonsäteet, revontulet ja tähdet. Avara tunnelma ja metsän raikkaus tulevat näköaistin kautta todellisiksi ja metsän tuoksun voi melkein aistia”, Kovalenko pohtii.

Huivi vedessä - kuva animaatiosta.
Veteen tippuvan huivin symboliikka aukeaa viitosluokkalaisille.

”Tärkeä vihje on myös se, että päähenkilö koskee vettä ja pesee sillä kasvonsa. Kasvojen valeleminen vedellä tutkitusti alentaa stressiä. Animaatiossa halutaan tarjota juuri näitä hetkiä, jotka auttavat kehoa ja mieltä rauhoittumaan”, Kovalenko avaa.

Myös videolla tehtävät harjoitukset pohjautuvat tietoon ja tekijöiden kokemuksiin stressin lievittämisestä. Esimerkiksi kehon ravistelu ja sively ovat eläinmaailmastakin tuttu tapa palautua jännittävästä tai vaarallisesta tilanteesta.

Hyvä keino lisätä myös luokan yhteisöllisyyttä

5M-luokan opettaja Essi Pankka kokee, että vangitseva kokonaisuus todella auttoi luokkaa keskittymään ja rauhoittumaan.

”Olin odottelut, että jotain pientä kikattelua tai supinaa kuullaan, mutta nyt oli todella rauhallinen tunnelma”, hän toteaa.

5M-luokan opettaja Essi Pankka suosittelee kokeilemaan animaation avulla tehtävää rentoutusharjoitusta.

Pankka ottaisi tämän kaltaisen harjoituksen mieluusti osaksi luokan arkea.

”Menetelmän käyttö vaatii, että on varmuus itsellä siitä, mistä on kyse. Nyt kun olen kerran tämän itse nähnyt, on matalampi kynnys toistaa harjoitus luokalle itsenäisesti. Olen lukenut, että jossain kouluissa on otettu mindfulness-harjoitukset käyttöön ja siinä on kyllä paljon hyvää”, Pankka pohtii.

”Välillä tehtävä harjoitus vie paljon vähemmän aikaa kuin joku muu asia ja se tuo oikeasti rauhoittumista, keskittymistä, rentoutumista ja myös yhteisöllisyyttä luokalle. Ne ovat sellaisia asioita, joita meidän kuuluukin koulussa edistää.”

”Voisin tämän kokemuksen perusteella suositella tätä kollegoille.”

Opettajan tueksi ja taustatiedoksi tehty materiaali auttaisi Pankan mukaan käyttämään harjoitusta luokalle.

Tara ja säihkyvä metsä -animaation tueksi on olemassa sekä opettajan materiaali että kaksituntinen, maksuton koulutus, jota voi tilata omalle koululle.


Tytön kuva animaatiosta

Metsäretkelle sijoittuva Tara ja säihkyvä metsä -animaatio tutustuttaa lapset tietoisuustaitoihin. Animaation aikana tehdään kolme harjoitusta, jotka auttavat laskemaan omaa stressitasoa. Harjoitusten tavoitteena on tukea rauhoittumisen taitoja sekä kykyä havainnoida kehoa ja mieltä.

Animaation kesto on 12 minuuttia, ja se on katsottavissa sekä suomeksi että ukrainaksi. Animaation ovat käsikirjoittaneet Viktoriya Kovalenko ja Sini Haapalinna. Toteutuksesta vastasi ukrainalainen Vialex Motion Lab. Animaation rahoittajina toimivat MIELI Suomen Mielenterveys ry ja Uudenmaan kulttuurirahasto.


Teksti ja kuvat: Kirsi Maunula

Sivua muokattu 15.9.2023

Ota yhteyttä

Riikka Nurmi

Asiantuntija, Varhaiskasvatus ja koulut -yksikkö
+358 40 678 7392
etunimi.sukunimi@mieli.fi


Sisältö liittyy seuraaviin aihealueisiin: