Gå till innehåll

Åsiktslinjen

En övning där ungdomar får ta ställning till påståenden genom rörelse.
Tid

15–45 min

Svårighetsgrad

Lätt

Utrustning

Inga särskilda material behövs

Deltagare

3–30 ungdomar, 1–2 ledare

Hur?

Så här gör du:

  1. Förbered 5–10 påståenden om rörelse och välmående som väcker tankar hos
    ungdomarna, t.ex.:

    • ”Rörelse hjälper till att förbättra humöret”
    • ”Träning måste alltid vara hård för att vara nyttig”
    • ”All rörelse är rolig”
    • ”Jag vågar inte delta i en aktivitet om jag inte är bra på den”
    • ”Man kan röra sig utan att kalla det sport”
  2. Bestäm en linje i rummet, med ”Helt av samma åsikt” i den ena änden och ”Helt av annan åsikt” i den andra. Märk ändpunkterna tydligt, t.ex. med lappar eller tejp.

  3. Läs upp påståendena ett i taget. Be ungdomarna ställa sig på linjen utifrån hur mycket de håller med eller inte.

  4. Fråga de som vill varför de valde just den platsen på linjen. Uppmuntra de andra att lyssna och dela sina tankar. Förtydliga att det inte finns rätt eller fel svar.

  5. Avsluta med en gemensam reflektion: Vilka tankar och känslor väckte övningen? Hur kan dessa perspektiv påverka planeringen av gemensamma aktiviteter? Skriv ner ungdomarnas tankar.

Varför?

Åsiktslinjen stärker ungdomars självuttryck och reflektion och uppmuntrar dem att ta ställning. Metoden får dem att fundera över sin egen relation till rörelse, samtidigt som det att bli lyssnad på och höra andras perspektiv stärker kommunikationsförmågan och gemenskapen. Rörelse i rummet aktiverar både kropp och sinne och kan hjälpa till att strukturera egna tankar.