Berättelser om rörelse
30–90 min + vidareutveckling
Lätt
Papper och skrivredskap, alternativt datorer eller surfplattor för att skriva
1–20
Så här gör du:
Tips: Berättelserna kan sammanställas till t.ex. ett inlägg på sociala medier, en affisch eller ett bildkollage på väggarna i lokalen.
-
Be ungdomarna föreställa sig en ung person som sitter hemma, nedstämd och med låg energi.
-
Ge instruktioner att skriva en berättelse som börjar i denna situation och slutar med att den ungas mående förbättras tack vare rörelse.
-
Be dem beskriva vad som händer däremellan: Vad får den unga att röra på sig? Hur förändras humöret?
-
Förklara att de kan använda egna erfarenheter eller erfarenheter från vänner: När har de själva mått bättre av att röra på sig? Hur har små vardagliga rörelser hjälpt dem att orka, glädjas eller förändra känslan? Betona vardagliga små handlingar snarare än träningspass.
-
Samla in berättelserna och gå igenom dem noggrant. Det kan göras av dig själv, ungdomsledarteamet eller tillsammans med ungdomarna.
-
Reflektera tillsammans utifrån berättelserna:
- Vilka vardagliga saker gav ungdomarna välmående?
- Hur framträder rörelse i berättelserna?
- Finns det gemensamma nämnare?
- Vilka idéer eller förändringar ger berättelserna för ungdomsverksamheten?
-
Diskutera tillsammans vad som kan läggas till i verksamheten utifrån berättelserna, eller vilka nya sätt att stödja rörelse som kan provas.
-
Gör ungdomarnas röst synlig. Berätta för dem vilken information berättelserna gav och hur den används för att utveckla verksamheten.
Att skriva berättelser ger ungdomarna ett kreativt sätt att reflektera över och uttrycka sin relation till rörelse samt att identifiera vilka vardagliga aktiviteter som främjar välmående. Att dela erfarenheter ger ungdomsledare värdefull information om ungdomarnas behovoch önskemål. Gemensamma samtal och användning av dessa insikter i verksamhetsplaneringen bygger förtroende och stärker delaktighet.