Gå till innehåll

Egen grej-aktivitetsdag

En temadag med rörelse som ungdomarna själva planerar och genomför.
Tid

3 månader (1–2 träffar per månad) + aktivitetsdag

Svårighetsgrad

Utmanande

Utrustning

Whiteboard och penna, kontaktkanal, material till aktivitetsstationer

Deltagare

3–6 ledare, 6–8 hjälpledare, 20–80 deltagare

Hur?

Så här gör du:

  1. Sätt ihop ett team av hjälpledare. Planera den kommande aktivitetsdagen med meningsfulla, rörelseinspirerande och kreativa aktiviteter för ungdomarna.

  2. Välj innehåll utifrån ungdomarnas önskemål. Bestäm hur önskemål ska samlas in. Använd gärna metoder från avsnittet Involvera ungdomarna i idéerna.

  3. Dela upp ansvar. Exempelvis: smoothiestation, smyckesverkstad, ansiktsmålning,
    badmintonstation, volleybollstation … Varje grupp har en ansvarig ledare som stöd.

  4. Planera tider och träffar med hjälpledarna. Vid träffarna förbereds praktiska detaljer och säkerställs att varje grupp har material och stöd.

  5. Kontakta samarbetspartner. Ta kontakt med eventuella idrottsledare och workshop-ledare, boka tider och ordna praktiska arrangemang.

  6. Gör en utrustningslista och kontrollera material. Gå igenom tillsammans med assistenterna vad som behövs. Kontrollera vad som kan lånas, t.ex. från ungdomslokalen (smoothiemaskin, bollar).

  7. Planera marknadsföring. Hjälpledarna kan skapa en reklam för evenemanget som delas på ungdomsgårdar, skolor och sociala medier. Bestäm spridning och tidsplan.

  8. På aktivitetsdagen: Se till att dagen startar smidigt och att det finns tillräckligt med stöd och handledning vid de olika aktivitetsstationerna.

  9. Sammanfatta efteråt. Träffa arrangörsteamet för att dela tankar och erfarenheter: Vad gick bra? Finns det förbättringsidéer till nästa gång?

Varför?

Gemensamma evenemang ger upplevelser, nya erfarenheter och en känsla av delaktighet. Planering och genomförande stärker ungdomarnas handlingskraft, ansvarstagande och gruppfärdigheter. Kombinationen av rörelse och kreativitet främjar det totala välbefinnandet.