Fotoutställning
2–5 timmar (förberedelse) + utställning
Kan anpassas
Kamera eller mobiltelefon, utskriftsmöjligheter, upphängningsmaterial (eller digital plattform för utställning)
2–30
Så här gör du:
Tips: Utställningen kan kopplas till ett evenemang eller temadag (t.ex. Rörelseveckan, Konstens natt). En fotoutställning kan också vara ett kreativt sätt att samla in ungdomarnas önskemål och behov kopplade till rörelse, vilket kan användas i planeringen av framtida aktiviteter.
-
Presentera idén om en fotoutställning med rörelsetema för ungdomarna. Betona att syftet är att visa bilder som uttrycker deras egen upplevelse av rörelse. Det behöver inte vara sport, utan något som känns personligt och meningsfullt.
-
Tillsammans med ungdomarna väljer ni ett intressant tema för utställningen.
Exempel på teman:- Vad betyder rörelse för mig?
- Hur känns rörelse för mig?
- Platser där jag rör på mig
- Liten rörelse i vardagen
-
Ge ungdomarna tid att skapa sina bilder. Bestäm en tidpunkt eller period då de kan ta eller skapa bilder. Bilderna behöver inte vara perfekta – det viktiga är att de reflekterar ungdomens egen syn på rörelse.
-
Sätt samman utställningen. Skriv ut bilderna och bygg upp utställningen på väggar eller i korridoren i en fysisk lokal. Alternativt kan ni skapa en digital utställning på en plattform som Padlet eller Instagram (antingen på ett gemensamt konto eller med en specifik hashtag).
-
Glöm inte att ge bilderna titlar. Skriv korta texter som förklarar vad bilden föreställer eller vad rörelsen betyder för den som tog bilden.
-
Arrangera en vernissage och bjud in andra ungdomar, personal eller föräldrar. Ni kan bjuda på något att äta och hålla ett kort tal för att inviga utställningen.
-
Stanna upp och reflektera tillsammans vid utställningen. Diskutera: Vilken bild fastnade mest? Vad säger bilderna om ungdomarnas syn på rörelse och dess betydelse?
Kreativt arbete och konstnärligt uttryck stärker den ungas självkänsla och känsla av egen handlingsförmåga. Att delta i en utställning ger möjlighet att fundera på vilken typ av rörelse man tycker om och vad som känns naturligt. Det stöder en positiv inställning till rörelse och ger synlighet åt ungdomarnas tankar om meningsfulla sätt att vara i rörelse.