Reklamskyltar
45–90 min
Lätt
Stora papper eller kartong, pennor, tuschpennor, tidningsurklipp, lim, sax, eller digitalt verktyg (t.ex. Canva eller Powerpoint)
1–30 (i små grupper)
Så här gör du:
-
Anordna en workshop där ungdomarna får skapa fiktiva reklamskyltar för ett rörelse- eller aktivitetsarrangemang.
-
Betona att här är det fritt fram att drömma och vara kreativ – man behöver inte tänka på vad som är möjligt i verkligheten. Ställ följande fråga till ungdomarna: ”Om vi levde i en fantasivärld, vilken typ av rörelseaktiviteter skulle finnas i ungdomslokalen eller i stan? Skapa en reklamskylt som marknadsför den här aktiviteten.”
-
Ungdomarna arbetar i små grupper och skapar sina skyltar antingen för hand (på kartong eller stort papper) eller digitalt (t.ex. i Canva).
-
Som inspiration kan man använda tidningsurklipp, bilder, klistermärken eller egna teckningar.
-
Presentera ungdomarnas reklamskyltar gemensamt. Sätt sedan upp dem på en synlig plats på väggarna i lokalen.
-
Analysera skyltarna: Vad berättar de om ungdomarnas rörelseönskemål? Sammanställ de idéer och önskemål som framkommit och använd informationen vid planering av framtida utflykter, evenemang, grupper eller kurser.
Kreativ idéutveckling stärker ungdomarnas delaktighet och uppmuntrar dem att fundera över vilken typ av rörelse som känns meningsfull. Gemensam planering och skapande främjar samarbete, gruppfärdigheter och känslan av gemenskap. Metoden ger också ledare värdefull information om ungdomarnas önskemål och idéer som kan användas vid planering av verksamheten.