Rörelseagenter
En överenskommen period, t.ex. 1–4 veckor
Lätt / Kan anpassas
Anteckningsmaterial (papper, anteckningsbok, telefon eller surfplatta), eventuellt observationsformulär
1–10 ungdomar + ledare
Så här gör du:
-
Välj en eller flera ungdomar eller grupper som ska fungera som rörelseagenter. Agentens uppgift är att observera och dokumentera hur rörelse syns i vardagen i ungdomslokalen. Om möjligt kan agenten vara anonym, så att de andra ungdomarna inte vet att de observeras.
-
Ge ungdomarna instruktioner att hålla sig i bakgrunden och påverka andras
beteende så lite som möjligt. Be dem observera:- När blir ungdomar och ledare inspirerade att röra på sig, och vad får dem att
göra det? - I vilka situationer vinner soffan eller telefonen över rörelse?
- Vilka situationer får ungdomarna att bli aktiva?
- När blir ungdomar och ledare inspirerade att röra på sig, och vad får dem att
-
Bestäm en tydlig tidsperiod för observationen och hur anteckningar ska göras (t.ex. anteckningar i telefonen för att säkerställa att informationen sparas).
-
Efter observationsperioden, samla ungdomarna och låt dem redovisa sina observationer muntligt för ledarna som dokumenterar dem.
-
Gör slutligen en sammanställning skriftligt eller på en digital plattform där ni
besvarar frågor som:- Vilka saker främjar rörelse?
- Vilka saker hindrar eller minskar rörelse?
- Hur kan vardagliga aktiviteter ändras för att öka rörelse?
-
Välj tillsammans små försök eller förändringar som kan införas utifrån de idéer som framkommit under observationen.
Kompisobservation stärker ungdomarnas delaktighet och deras roll i verksamhetens utveckling. När ungdomar uppmärksammar både sin egen och andras rörelse lär de sig att identifiera faktorer som uppmuntrar eller hindrar aktivitet.