Gå till innehåll

Rörelseagenter

Uppgift där ungdomar observerar rörelse i vardagen i ungdomslokalen.
Tid

En överenskommen period, t.ex. 1–4 veckor

Svårighetsgrad

Lätt / Kan anpassas

Utrustning

Anteckningsmaterial (papper, anteckningsbok, telefon eller surfplatta), eventuellt observationsformulär

Deltagare

1–10 ungdomar + ledare

Hur?

Så här gör du:

  1. Välj en eller flera ungdomar eller grupper som ska fungera som rörelseagenter. Agentens uppgift är att observera och dokumentera hur rörelse syns i vardagen i ungdomslokalen. Om möjligt kan agenten vara anonym, så att de andra ungdomarna inte vet att de observeras.

  2. Ge ungdomarna instruktioner att hålla sig i bakgrunden och påverka andras
    beteende så lite som möjligt. Be dem observera:

    • När blir ungdomar och ledare inspirerade att röra på sig, och vad får dem att
      göra det?
    • I vilka situationer vinner soffan eller telefonen över rörelse?
    • Vilka situationer får ungdomarna att bli aktiva?
  3. Bestäm en tydlig tidsperiod för observationen och hur anteckningar ska göras (t.ex. anteckningar i telefonen för att säkerställa att informationen sparas).

  4. Efter observationsperioden, samla ungdomarna och låt dem redovisa sina observationer muntligt för ledarna som dokumenterar dem.

  5. Gör slutligen en sammanställning skriftligt eller på en digital plattform där ni
    besvarar frågor som:

    • Vilka saker främjar rörelse?
    • Vilka saker hindrar eller minskar rörelse?
    • Hur kan vardagliga aktiviteter ändras för att öka rörelse?
  6. Välj tillsammans små försök eller förändringar som kan införas utifrån de idéer som framkommit under observationen.

Varför?

Kompisobservation stärker ungdomarnas delaktighet och deras roll i verksamhetens utveckling. När ungdomar uppmärksammar både sin egen och andras rörelse lär de sig att identifiera faktorer som uppmuntrar eller hindrar aktivitet.