Gå till innehåll

Rörelseboost

Samtalsverktyg som hjälper till att hitta olika sätt att använda rörelse för känsloreglering.
Tid

10–30 minuter

Svårighetsgrad

Lätt

Utrustning

Känslotabell, eventuellt penna och papper för reflektion, ett lugnt utrymme med plats för rörelse

Deltagare

1 ungdom, 1 ledare

Hur?

Så här gör du:

Tips:
Den unga kan skapa en egen liten “minitabell” om hen vill. Tabellen kan tas med, fästas på
väggen eller sparas i telefonen som påminnelse. Känslotabellen kan också skrivas ut eller
göras själv och exempelvis fästas på väggen i ungdomslokalen.

  1. Ladda ner den bifogade Tabell över känslornas rörelseformer.

  2. Använd tabellen självständigt som stöd i handledning eller gå igenom den tillsammans med den unga. Välj den känsla i tabellen som hen känner just nu eller ofta upplever i vardagen.

  3. Diskutera hur känslan känns i kroppen och i vilka situationer den uppstår. Säg att rörelse är ett sätt att reglera känslor.

  4. Utforska rörelsealternativet. Titta på vilken typ av rörelse tabellen föreslår för den aktuella känslan och diskutera om rörelsen skulle kunna fungera för den unga. Varför eller varför inte Finns det någon annan rörelse som kanske skulle fungera bättre?

  5. Om situationen tillåter, prova den föreslagna rörelsen tillsammans.

  6. Observera eventuella förändringar i tillståndet. Har känslorna i kroppen förändrats efter rörelsen? Och sinnesstämningen? Hur?

  7. Avsluta med att reflektera över om rörelsen kan fungera som ett verktyg för känsloreglering i vardagen.

Varför?

Metoden stöder ungdomens självinsikt och känslomässiga kompetens samt erbjuder konkreta sätt att förbättra sitt eget mående genom rörelse. Utvecklingen av färdigheter i känsloreglering stärker känslan av kontroll i vardagen. De strategier som tillsammans med ledaren identifieras och passar för ungdomen ökar förtroendet och stöder fungerande interaktion.