Gå till innehåll

Rösten avgör

Ge unga möjlighet att påverka verksamheten genom att rösta.
Tid

15–60 min eller löpande

Svårighetsgrad

Lätt

Utrustning

Röstningsplattform (t.ex. stor kartong, papperslappar eller digitala verktyg som Forms, Mentimeter eller Padlet)

Deltagare

Tillräckligt många i förhållande till verksamheten och idéerna

Hur?

Så här gör du:

Tips: Om du vill få mer nyanserade röster, ge ungdomarna flera poäng som de kan dela
mellan olika idéer. Exempel: 3 poäng till favoritidén, 2 till andra plats och 1 till tredje plats.

  1. Välj ut några idéer som rör rörelse eller aktiviteter, till exempel från Önskebrunnen, Idéfönster eller samtal med ungdomarna.

  2. Bestäm om röstningen ska ske manuellt eller digitalt.

    • Manuellt: Sätt upp idéerna på en synlig plats och låt ungdomarna rösta med
      t.ex. klistermärken, markera med streck eller använda röstlappar.
    • Digitalt: Skapa röstning i t.ex. Forms eller Padlet och dela länk eller QR-kod
      på väggen eller i chattkanaler.
  3. Kommunicera tydligt vad röstningen handlar om och ge skriftliga instruktioner. Berätta också hur resultaten kommer att användas.

  4. Räkna rösterna och meddela resultatet till ungdomarna.

  5. Genomför vinnande idéer eller de mest populära förslagen så långt det är möjligt, och visa tydligt att ungdomarnas röster påverkar vardagen.

Varför?

Att få rösta stärker känslan av att bli hörd och att vara delaktig i gemensamma beslut. När ungdomar får vara med och påverka vilken riktning verksamheten tar, blir det lättare att engagera sig. Anonym röstning gör det enkelt att säga sin åsikt. Dessutom tränar det förmågan att tänka efter och uttrycka sin egen åsikt.