Föra barnen på tal -metoden syftar till att stödja barnets utveckling och välmående, universellt och i situationer då det finns svårigheter i barnets vardag eller livssituation. Målet är att identifiera faktorer som är centrala för barnets välbefinnande, och att utreda hur dessa kan stödjas.
Föräldern samtalar med samtalsledaren på basen av en loggbok om barnets vardag hemma i samvaro med familjen, inom småbarnspedagogiken, på skolan och på fritiden. Under samtalet identifierar man tillsammans vardagens styrka - det som fungerar - och sårbarhet - det som är utmanande för barnet. Till slut gör man upp en handlingsplan för att stöda den styrka och lösa den sårbarhet som identifierats. Ifall vardagen behöver stödjas upp av andra aktörer bjuder man in till ett rådslag för att gemensamt hitta sätt att få vardagen att fungera på bästa vis.
Föra barnen på tal -samtalet byggs upp av 1-2 träffar, processen med rådslaget skräddarsys alltid enligt de behov som identifierats och antalet träffar varierar.
Föra barnen på tal -servicemodellen innebär att alla verksamheter – bl.a. social- och hälsovården, småbarnspedagogiken och skola, föreningar – tar som en gemensam agenda att i stödja barns fungerande vardag med syftet att främja barn och familjers välbefinnande och förebygga problem. Föra barnen på tal -metoden används som en gemensam strategi för att uppnå målet. En ledningsgrupp bestående av de olika verksamheternas chefer koordinerar arbetet i samarbete. En central del av Föra barnen på tal -servicemodellen är möjligheten för t ex rådgivningen, småbarnspedagogiken och skolan att smidigt genom ett telefonsamtal få social-och hälsovårdens insatser då behovet uppstår.
Utbildning i Föra barnen på tal
Genomförandet av Föra barnen på tal kräver metodutbildning. Länken nedan för dig till en finskspråkig sida som ger info om utbildning i metoden
Föra barnen på tal -loggböckerna
Föra barnen på tal -samtalet och -rådslaget bygger på en loggbok. Det finns loggböcker för småbarnspedagogiken, för skolan - åk 1-6 och åk 7-9 samt loggböcker för servicefältet och olika verksamheter (enligt barnets ålder: graviditet, babyåldern, de första småbarnsåren, lekåldern, skolåldern, tonåren)
Föra barnen på tal - (FBT) loggböckerna är digitala, dvs. de kan fyllas i elektroniskt och användas i t ex videosamtal och på elektroniska plattformar. Självfallet kan loggböckerna skrivas ut och användas i samtal med deltagarna på plats. Föräldern skall få möjlighet att bekanta sig med loggboken i förväg – på nätet eller genom att samtalsledaren sänder den till hen.
Hur fungerar de digitala loggböckerna under videosamtal? Då FBT -samtalet och -rådslaget genomförs i ett videosamtal kan den personen som öppnat och delat loggboken på den elektroniska plattformen göra anteckningar i den. Hen kan också skriva ut den. Gjorda anteckningar i loggboken kan ej sparas (säkerhetsskäl). Ifall samtalsledaren skriver ut den, skall hen sända den till föräldern. Samtalsledaren arkiverar inte loggboken. Kom alltid gemensamt överens om de praktiska frågorna före samtalet.
Då samtalen förs på distans måste man alltid fästa särskild uppmärksamhet vid säkerhet och dataskydd och samtala om detta med föräldern. Det är viktigt att den yrkesverksamma tar reda på och följer de riktlinjer som finns inom den egen organisationen. Kela och Valvira har ett register över säkra plattformar.
Föra barnen på tal -loggböckerna för småbarnspedagogiken och skolan
Föra barnen på tal -loggböcker för servicefältet och olika verksamheter
- Loggbok - familjen väntar barn 2020.pdf
- Loggbok - baby-åldern 0-1 år 2020.pdf
- Loggbok - de första småbarnsåren 1-2 år 2020.pdf
- Loggbok - barn i åldern 3-6 år 2020.pdf
- Loggbok - skolåldern 7-12 år 2020.pdf
- Loggbok - tonåren 13-18 år 2020.pdf
Den ursprungliga loggboken för psykiatrin och beroendevård
De finskspråkiga FBT-loggböckerna för småbarnspedagogiken och skolan
- Lokikirja varhaiskasvatukseen 2019.pdf
- Lokikirja alakouluihin 2019.pdf
- Lokikirja yläkouluihin 2019.pdf
De finskspråkiga FBT-loggböcker för servicefältet och olika verksamheter
- Lokikirja palveluihin vauvan odotus 2020.pdf
- Lokikirja palveluihin vauva-ikä 0-1-vuotiaat 2020.pdf
- Lokikirja palveluihin taaperoikä 1-2-vuotiaat 2020.pdf
- Lokikirja palveluihin leikki-ikä 3-6-vuotiaat 2020.pdf
- Lokikirja palveluihin kouluikä 7-12-vuotiaat 2020.pdf
- Lokikirja palveluihin nuoruusikä 13-18-vuotiaat 2020.pdf
Den ursprungliga loggboken för psykiatrin och beroendevård - på finska
De ryskspråkiga FBT-loggböckerna för småbarnspedagogiken och skolan
- Lokikirja varhaiskasvatukseen 2019 ru.pdf
- Lokikirja alakouluihin 2019 ru.pdf
- Lokikirjayläkouluihin 2019 ru.pdf
De ryskspråkiga FBT-loggböcker för servicefältet och olika verksamheter
- Lokikirja palveluihin raskausaika 2020 ru.pdf
- Lokikirja palveluihin vauvaaikä 0-1-vuotiaat 2020 ru.pdf
- Lokikirja palveluihin taaperot 1-2-vuotiaat 2020 ru.pdf
- Lokikirja palveluihin leikki-ikä 3-6 vuotiaat 2020 ru.pdf
- Lokikirja palveluihin kouluikä 7-12-vuotiaat 2020 ru.pdf
- Lokikirja palveluihin nuoruusikä 13-18-vuotiaat 2020 ru.pdf
Loggböckerna för samspel med familjer och unga inom mottagningscentren (på finska, översatta till arabiska och dari)
- Loggbok för familjer (på finska, digitaliserad) 2020.pdf
- Loggbok för familjer - arabiska 2020.pdf
- Loggbok för samtal med barn och unga (på finska, digitaliserad) 2020.pdf
- Loggbok för samtal med barn och unga - arabiska 2020.pdf
- Loggbok flr santak ned barb och unga - dari 2020.pdf
Handböcker
Hur hjälper jag mitt barn?
Handbok för föräldrar med psykiska problem.
Vad är det med våra föräldrar?
En handbok för barn och ungdomar som har en mamma eller pappa, som har psykiska problem
Hur tar jag hand om mina barn?
En handbok för föräldrar som oroar sig för sitt alkohol- eller drogbruk