Viestintä
MIELI ry:n viestinnän visiona on, että Suomessa asuvat oivaltavat, että mielenterveys on terveyttä ja elämäntaitoa: Mielenterveyttä voi vahvistaa.
Tuloksia
- Viestit näkyivät mediassa joka viikko, yhteensä 760 osumaa
- Verkkosivuilla keskimäärin 160 000 eri kävijää kuussa, kasvua 30 prosenttia
- Sosiaalisessa mediassa 53 000 potentiaalista kohtaamista päivittäin, kasvua 47 prosenttia
- Yhteiskunnallisten kampanjoiden näkyvyys ylitti tavoitteet
- Mielinauha- ja joulukeräyksessä saavutettiin tavoitteet
MIELI ry:n viestinnän visiona on, että Suomessa asuvat oivaltavat, että mielenterveys on terveyttä ja elämäntaitoa: mielenterveyttä voi vahvistaa. MIELI ry toimii viestinnällisenä organisaationa, jossa jokainen viestii mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. Viestintää suuntaa liittohallituksessa hyväksytty viestintästrategia 2017–2020, jonka päivitystarpeita arvioidaan vuosittain.
Kesäkuussa 2019 järjestön nimi vaihdettiin Suomen Mielenterveysseura ry:stä MIELI Suomen Mielenterveys ry:ksi. (Järjestöllä on ollut Mieli-brändi vuodesta 2015.) Samalla verkkosivun osoite vaihdettiin osoitteeksi mieli.fi.
Mediakanavat
MIELI ry toteutti sisältömarkkinointia päivittäin edistääkseen mielen hyvinvoinnin oma-apukeinojen, varhaisen kriisituen, vapaaehtoistyön ja yhteiskunnallisten viestien käyttöä. MIELI ry kehitti menestyksellisesti etenkin Kriisipuhelimen viestintää suurelle yleisölle sekä tutkimuksessa kysyttyjen toimintojen markkinointiviestintää ja kehitti “Näin viestit” -kortteja sekä visuaalisia työkaluja.
Mieli.fi-sivustolla oli keskimäärin 160 000 eri kävijää kuukaudessa (2018: 140 000). Maaliskuussa toteutui yli 265 000 kävijän kuukausiennätys. Viestintä tuotti vuoden aikana verkkoon eri kohderyhmille suunnattuja sisältöjä.
Sosiaalisen median @mielenterveys-kanavissa oli 53 000 potentiaalisia kohtaamista päivittäin (2018: 36 000). Järjestön säännöllisesti hyödyntämiä sosiaalisen median kanavia olivat Facebook, Twitter, Instagram ja YouTube. Instagramiin vahvistettiin sisällöntuotantoa.
Järjestö julkaisi Mieli-uutiskirjeitä eri kohderyhmille, esitteitä ja koulutusaineistoja, Mieli-vuosijulkaisun, Perheterapia-lehteä ja vuosikertomuksen. Perheterapia-lehden kustantaminen siirtyy 1.1.2020 Suomen perheterapia-yhdistykselle.
Järjestö sai viesteilleen lähes päivittäistä medianäkyvyyttä. Mediaosumia vuonna 2019 oli noin 762 kappaletta (2018: 745). Mediassa esiintyi 26 seuran asiantuntijaa. Viestintä palvelee vuosittain noin sataa toimittajaa. Mediaosumien sisällöissä yli puolessa painottui tuen ja avun tarjoaminen. Muissa sisällöissä painottuivat yhteiskunnallinen vaikuttaminen, mielenterveysosaaminen, kansalaistoimijuus ja varainhankinta. Sisältöjen suhde on säilynyt pääosin samana eri vuosina. Varainhankinta on noussut uudeksi sisällöksi toiminnan kehityksen myötä.
Kampanjat
Varainhankinnan Mielinauha-kampanja toteutettiin huhtikuussa, Hyvää mieltä kulttuurista (MHAW) -kampanjaviikon toukokuussa, itsemurhien ehkäisypäivän syyskuussa, Maailman mielenterveyspäivän lokakuussa, Lasten mieli -joulukeräyksen marras-joulukuussa sekä kumppaneiden kanssa julkisuuskampanjat helmi- ja marraskuussa. Kampanjoiden rooli on kasvanut MIELI ry:n viestinnässä.
Mielinauha-kampanja toteutettiin nyt toista kertaa huhti-toukokuussa. Kampanjalla hankittiin varoja mielenterveyden edistämiseen ja kriisiauttamiseen sekä lisättiin tietoisuutta ja keskustelua mielenterveydestä. Keräyksen kasvona oli pop-tähti Ellinoora. Mielinauha oli myynnissä noin 900 myyntipisteessä eri puolilla Suomea. Kampanja näkyi muun muassa TV:ssä, sosiaalisessa mediassa, ulkomainonnassa pääkaupunkiseudulla sekä Mielinauha-jälleenmyyjien myymälöissä. Lisäksi H&M toteutti kassalahjoituskampanjan MIELI ry:n hyväksi huhtikuun alussa.
Yhdessä Randomex Oy:n kanssa toteutettiin Mielinauha-arpajaiset, jotka näkyivät televisiokanava Nelosella 120 kertaa huhti-kesäkuussa. Mielinauhan tunnettuus kasvoi merkittävästi: kansalaiskyselyyn 2019 vastanneista 31 prosenttia tunsi Mielinauhan (2018: 18 %). 15-24-vuotiaista jo 50 prosenttia tunsi Mielinauhan (2018: 33 %).
Itsemurhien ehkäisypäivän kampanjointia MIELI ry jatkoi Bob the Robotin, Manifeston, CupOfTherapyn ja useiden kumppaneiden kanssa viestillä “Kysy mitä kuuluu – kahdella sanalla voit ehkäistä itsemurhan”. Kohderyhmänä olivat nuoret aikuiset. Itsemurhien ehkäisyä, toivoa ja MIELI ry:n Itsemurhien ehkäisykeskusta esiin tuova kampanja sai valtakunnallista julkisuutta (39 mediaosumaa). Instagramissa julkaistiin itsemurhasta @selviytyneidengalleria.
Kampanjointiin osallistui kymmeniä sosiaalisen median vaikuttajia. Twitterissä #itsemurhienehkäisypäivä trendasi. Nuorten suosimassa keskustelukanava Jodelissa #mitäkuuluu oli tykätyin ja keskustelluin aihe Helsingin alueella. Kampanja näkyi katukuvassa Helsingin päärautatieasemalla ja Kuopiossa. Kampanja lisäsi Kriisipuhelinsoittojen ja Sekasin-chatin yhteydenottojen määrää. Mitä kuuluu -kampanja sai Kultaisen Effie-palkinnon sarjassa tuotteet ja palvelut helmikuussa 2020.
Maailman mielenterveyspäivänä 10.10., Kymppikymppinä, MIELI ry useiden kumppaneiden kanssa innosti kysymään maailman tärkeimmän kysymyksen: Mitä kuuluu? Samalla kampanjoitiin näyttämään vihreää valoa kaikille ja pukeutumaan vihreään #vihreäävaloa. Kansainvälisenä teemana oli nuorten itsemurhien ehkäisy, mutta Suomessa puhuttiin tuolloin yleisesti mielenterveyden merkityksestä iloissa ja suruissa, välittämisestä ja puheeksi ottamisesta.
MIELI ry koordinoi Kymppikymppiä paikallisten mielenterveysseurojen kanssa ja tapahtumia järjestettiin eri puolilla Suomea. Rakennuksia valaistiin vihreällä muun muassa Tampereella, Oulussa Raumalla, Turussa ja Finlandia-talo Helsingissä. Oodissa järjestetyssä yleisötapahtumassa oli vaikuttajapaneeli, kriisityöntekijöiden sekä CupOfTherapyn vastaanotot sekä mielenterveyttä edistävää materiaalia. Kampanja sai valtakunnallista näkyvyyttä. Avainsanalla ”mielenterveyspäivä” tuli 56 mediaosumaa. Kampanjapäivä trendasi Twitterissä. MIELI ry:n twiiteillä oli yli 50 000 näyttökertaa. MIELI ry:n omat postaukset Facebookissa tavoittivat yli 200 000 ihmistä. Instagramissa kampanjasta julkaistiin yli 1000 kuvaa.
Helmikuussa ja marraskuussa toteutettiin eri kumppaneiden kanssa yhteiskunnalliset julkisuuskampanjat aidon kohtaamisen ja sosiaalisen median osaamisen puolesta. Ystävänpäivänä 14. helmikuuta toteutui HolyMobile-kampanjointi Avidlyn kanssa. HolyMobile näkyi monissa isoissa ostoskeskuksissa, katukuvassa ja vaikuttajien sosiaalisen median viesteissä, mediaosumia oli noin 20. Marraskuussa MIELI ry kampanjoi Elisan ja Bob the Robotin kanssa teemalla ”Aidosti minä”. Kampanjan kasvona oli artisti Pyhimys. Kampanja näkyi muun muassa Helsingin Sanomien kannessa, katukuvassa ja myymälöissä.
Marras-joulukuussa MIELI ry keräsi varoja lasten ja nuorten mielenterveystyöhön Lasten mieli -joulukeräyksellä. Joulun aikaan myös Kelloharrastajat hankkivat varoja toimintaamme Mielipotti-keräyksellään.
Paikalliset mielenterveysseurat
MIELI ry:n tavoitteena on, että paikalliset mielenterveysseurat kokevat olevansa osa yhteistä mielenterveyttä edistävää seurayhteisöä sekä osaavat hyödyntää viestinnän tarjoamia palveluita ja sisältöjä. Paikalliset mielenterveysseurat voivat sovitulla tavalla hyödyntää Mieli-ilmettä ja sen monia sovelluksia. MIELI ry tuottaa paikallisille seuroille yhtenäistä verkkosivuratkaisua Mieli-ilmeen mukaisena (2019: 36/55 seuraa hyödyntäjinä).
Viestintä tuotti seuroille Maailman mielenterveyspäivän kampanjoihin konseptit ja kampanjamateriaalit ja valtakunnallisen viestinnän. Seurat saavat myös Mieli-vuosijulkaisun. Paikallisille seuroille tärkeää vapaaehtoistyötä nostettiin esiin uusilla verkkosisällöillä.
Kansalaistoimintojen osastolta tuetaan lisäksi paikallisten seurojen digitaalista osaamista ja markkinointia.
Viestintätuki henkilöstölle
Viestinnän kehittämisen lähtökohtana on, että jokainen viestii. Viestintä tuki henkilöstöä mediaviestinnässä, tuotti linjauksia yhteiseen käyttöön ja koulutti viestintäkanavien käytössä. Toimintavuonna viestintä järjesti henkilöstölle erillistä koulutusta esiintymisestä mediahaastatteluissa (20 osallistujaa) sekä esiintymisestä yleisön edessä (20 osallistujaa).
Viestintä ylläpiti henkilöstön käyttöön Mieli-sovelluksia lähtien dioista raporttipohjiin, kuvapankkiin, messuvarusteisiin ja avustajayhteyksiin. Vastuuviestijät tukivat seuran eri yksiköiden toimintaa monin viestinnän keinoin ja yhdessä sovituilla vuosittaisilla painopistealueilla.
Digitaalisuus ja viestintä
MIELI ry painottaa kaikessa toiminnassa sähköisen ja viestinnällisen ulottuvuuden ajantasaistamista ja uusia avauksia. Järjestön tavoitteena on olla erottuva toimija ja vahva tekijä digitaalisessa maailmassa.
MIELI ry:ssä on meneillään useita digitaalisia hankkeita, jotka liittyvät työskentelyn digitalisointiin ja eri kohderyhmille suunnattuihin uusiin digitaalisiin sisältöihin. Viestintä koordinoi yhteistyötä järjestön uusissa digitaalisissa avauksissa yksikköjä ylittävän Himmeli-työryhmän kautta.
Viestinnän koordinoimana MIELI ry:n eri työrooleille on laadittu digitaalinen työprofiili siitä, miten digitaalisuus edistää työn tavoitteita, mitä ohjelmistoja ja työkaluja kyseisessä työroolissa tarvitaan ja miten osaamista kehitetään.