MIELI Kriisipuhelimeen vastattiin viime vuonna ennätykselliset 100 000 kertaa
MIELI Kriisipuhelin soi vuonna 2024 lähes 400 000 kertaa. Soittoyritysten korkean määrän vuoksi tavoitteena on ollut tarjota tukea yhä useammalle, ja ensimmäistä kertaa pystyttiin vastaamaan yli 100 000 soittoyritykseen. Myös MIELI Kriisichatissa autettiin edellisvuotta useampia yhteydenottajia.
”Olemme päässeet tavoitteeseen muun muassa siksi, että vapaaehtoiset vastasivat viime vuonna 7000 yhteydenottoon edellisvuotta enemmän. Uskon, että sote-järjestöihin kohdistuneet leikkaukset ja pahoinvoinnin lisääntyminen näkyvät myös ihmisten halukkuudessa auttaa”, sanoo puhelin- ja verkkokriisityön päällikkö Susanna Winter.
Yhteensä vapaaehtoiset vastasivat vuonna 2024 lähes 45 000 Kriisipuhelin-soittoon.
MIELI Kriisipuhelin ja Kriisichat toimivat kertaluonteisena apuna. Kevään aikana vahvistetaan päivystäjien määrää myös toiminnassa, jossa kriisissä oleva saa tukea kirjoittamalla saman vastaajan kanssa useamman keskustelun ajan, parhaimmillaan kuukausia.
Vapaaehtoisia tarvitaan lisää
Jatkossa vapaaehtoisia tarvitaan ammattilaisten rinnalle yhä enemmän, koska kasvava avuntarve ja lisääntyvät mielenterveyshaasteet yhdessä hallituksen suunnittelemien leikkausten kanssa asettavat paineita kriisiauttamiselle. Vapaaehtoisten mukaan tulemisen kynnystä on laskettu rakentamalla kasvokkaisen koulutuksen rinnalle verkossa toimiva uusien vapaaehtoisten koulutus. Sen voi käydä omassa aikataulussa ja jatkossa myös silloin, kun kotipaikkakunnalla ei ole koulutusta tarjolla.
”Kehitämme tämän vuoden aikana joustavia tapoja, jotta vapaaehtoiset pääsisivät toimintaan mukaan ketterästi ympäri Suomen. Verkkokoulutus on ensimmäinen avaus tätä kokonaisuutta kohti. Vapaaehtoisuus vaatii vahvan perehdytyksen ja tuen, jonka varmistamme jatkossakin”, sanoo kriisiauttamisen vapaaehtoistoiminnan tiimipäällikkö Saara Valkeakunnas.
Winter muistuttaa, että ympärivuorokautisen Kriisipuhelimen toiminta ei voi kuitenkaan toimia kokonaan vapaaehtoisten varassa.
”Vapaaehtoistoiminta on vapaaehtoista, ja itsemurhia ehkäisevässä toiminnassa päivystysten täytyy olla varmoja. Tarvitsemme kriisityön ammattilaisten päivystysrungon arkipäiviin, viikonloppuihin, yöhön, juhlapyhiin ja loma-aikoihin”, Winter sanoo.
Huoli tulevaisuudesta toistuu
Viime vuosina itsetuhoisten yhteydenottojen määrä on noussut sekä Kriisipuhelimessa että Kriisichatissa. Vuonna 2024 Kriisipuhelimessa käytiin vuorokaudessa itsetuhoisuudesta 19 puhelua, joista keskimäärin kolmessa soittajan tilanne oli akuutti. Eniten ihmiset ottivat yhteyttä pahan olon ja ihmissuhteisiin liittyvien ongelmien takia.
Winterin mukaan avuntarve on ollut koko 2020-luvun korkealla, ja yhteydenottajien puheissa kuuluu esimerkiksi päällekkäiset globaalit kriisit sekä leikkaukset etuuksista, järjestöjen toiminnasta ja julkisista palveluista. Toisaalta samaan aikaan moni on myös oppinut hakemaan apua.
”Kriisissä olevan ei pitäisi joutua olemaan huolissaan, saako keskusteluapua. Tässä ajassa pitäisi lisätä turvallisuuden tunnetta ja viestiä, että keskusteluapua saa jatkossakin ja nopeasti. Siksi on hienoa, että yhä useampi haluaa antaa vapaaehtoisena aikaa. Sillä pelastetaan ihmishenkiä”, painottaa Winter.
Viime vuonna leikkaukset vaikuttivat Kriisipuhelimeen siten, että venäjän- ja ukrainankielinen kriisipuhelinpäivystys loppui vuoden lopussa. Ne ehtivät olla toiminnassa vuodesta 2022 lähtien.
MIELI Kriisipuhelin ja -chat tarjoavat keskusteluapua kriisissä oleville luottamuksellisesti ja nimettömänä. Kriisipuhelin päivystää edelleen suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Suomeksi apua on tarjolla ympäri vuorokauden numerossa 09 2525 0111. Kielilinjojen tarkemmat aukiolot löytyvät osoitteesta mieli.fi.
Lisätiedot:
Susanna Winter
Päällikkö, puhelin ja verkkokriisityö
040 587 5197
susanna.winter@mieli.fi
Saara Valkeakunnas
Tiimipäällikkö, Kriisiauttamisen vapaaehtoistoiminta
040 716 7579
saara.valkeakunnas@mieli.fi
Viivi Virtanen
Viestinnän asiantuntija
040 662 9022
viivi.virtanen@mieli.fi