Digitaalisen viestinnän taitoja voi harjoitella

Yksi ihmisen perustarpeista on olla yhteydessä muihin ihmisiin. Digitaaliset alustat ovat siihen nykyään tärkeä väline.
Tunteet vaikuttavat kaikessa digitaalisessa viestinnässä. Esimerkiksi sosiaalisessa mediassa tunteet saattavat kuohahtaa hyvin nopeasti ja aiheuttaa jopa vihapuhetta. Myös ärhäkät tulkinnat Wilma-viesteistä tai työsähköposteista ovat varmasti monille tuttuja.
Olemme kaikki tuntevia ihmisiä, mutta meidän ei tarvitse antaa tunteillemme valtaa. Meillä on vastuu ja sen kautta vapaus valita, miten puhumme ja käyttäydymme tunteen vallassa myös digitaalisesti viestittäessä.
Digitaalinen viestintä vaatii tietoista ponnistelua
Digitaalinen viestintä vaatii erityistä tiedostamista sekä viestin kirjoittajalta että vastaanottajalta, koska saatavilla on vähemmän tietoa eri aistikanavista kuin kasvokkain tapahtuvan viestinnän aikana. Kun olemme katsekontaktissa toisen ihmisen kanssa, alamme matkia hänen ilmeitään automaattisesti. Tämä matkiminen auttaa aivojamme jäsentämään toisen ilmeitä ja ymmärtämään hänen tunneviestintäänsä.
Halu ajatella ja toimia empaattisesti on tietoinen valinta.
Verkossa viestiessä olemme tulkintojen varassa, koska viestin kirjoittajan sanavalinnat voivat herättää meissä monenlaisia mielikuvia ja tunteita. Vaatii siis enemmän tietoista ponnistelua, jotta muistamme, että viestin lähettäjänä on inhimillinen ihminen.
Digitaalinen viestintä on kahdensuuntaista arvostusta ja halua tehdä aktiivisesti työtä toisen näkökulmien ymmärtämiseksi. Halu ajatella ja toimia empaattisesti on tietoinen valinta. Tällä tietoisella valinnalla vahvistat niin omaa kuin vastaanottajan mielen hyvinvointia.
Myönteisiä tunteita saa välitettyä myös verkossa
On muistettava, että digitaalisen viestinnän kautta välittyy valtavasti hyvää ihmisten välillä. Myönteiset tunteet luovat sosiaalista yhteyttä myös digitaalisesti viestittäessä ja sitovat ihmiset yhteisöllisen voiman ja turvan piiriin.
Barbara Fredrickson puhuu tutkimuksissaan rakkauden mikrohetkistä, joissa arjen pienten yhteyden hetkien avulla vahvistetaan luottamusta ja turvallisuuden tunnetta. Voimme tarjota toiselle ihmiselle näitä inhimillisen yhteyden hetkiä myös digitaalisin keinoin. Arvostavat sanat, hyvän toivominen toiselle tai hänen vahvuuksiensa sanoittaminen toimivat yhteyden ja turvallisuuden vahvistajana.
Myönteiset tunteet luovat sosiaalista yhteyttä myös digitaalisesti viestittäessä.
Huumorin käyttäminen on myös mahtava keino lisätä energiaa ja iloa niin omaan, kuin toisen ihmisen päivään. Tätä kannattaa kokeilla esimerkiksi chat-asiakasneuvojien kanssa. Olen saanut sen kautta monta hauskaa digitaalista kohtaamista arjen asioita hoidettaessa, ja molemmat voivat lopettaa keskustelun hymy huulilla.
Omia digiviestinnän taitoja voi kehittää
Jos haluat kehittyä digitaalisena viestijänä ja välttää väärinymmärryksiä, voit miettiä näitä kysymyksiä.
- Millaiset sanavalinnat edistävät arvostavaa ja laadukasta viestintää?
- Millaisia sanoja itse käytän, kun olen tunneherkässä tilassa?
- Jos toisen viesti herättää minussa ikäviä tuntemuksia, osaanko kyseenalaistaa tulkintani? Mikä olisi hyväntahtoinen tulkinta toisen viestissä? Mitä tunteita (huoli, pelko, ylpeys, tarve tulla kuulluksi) tunnistan toisen viestissä?
- Jos oma viestini aiheuttaa toisessa ikäviä tuntemuksia, ymmärränkö, mistä se johtui?
- Tunnistanko, miten omat tunteeni ja vireystilani vaikuttavat viesteihini ja käyttämiini ilmaisuihin?

Yksikin keskustelu voi auttaa
Kuukausilahjoittajana olet mukana vahvistamassa Suomessa asuvien mielenterveyttä, ehkäisemässä mielenterveyden ongelmia ja tarjoamassa tukea vaikeissa elämäntilanteissa. Kiitos, kun autat.