Siirry sisältöön

Voiko yksi puhelu auttaa?

MIELI Kriisipuhelimesta puhuttaessa usein kysytään, että voiko yksi puhelu auttaa kriisissä olevaa? Mitä silloin tavoitellaan ja mihin se riittää?
Visa Kuusikallio

Kun elämän käänteet ja äkilliset tapahtumat käyvät ylivoimaisiksi, ajatukset alkavat pyöriä kehää eikä ulospääsyä tunnu olevan. Yksin ollessa huolet kasvavat helposti hallitsemattomiksi. Myös eri vuorokaudenajat, lomat ja juhlapyhät saattavat tuoda omat raskaammat sävynsä kokemukseen.

Kriisiin joutunut ihminen tarvitsee ennen kaikkea oikea-aikaista kohdatuksi ja kuulluksi tulemista toiselta ihmiseltä. Kun ahdistus valtaa mielen, ihmisen on vaikea eritellä tunteitaan. Se, että joku on valmis kuuntelemaan, on usein tärkeämpää kuin valmis neuvo tai ratkaisu. Oma toimintakyky ja tilanteeseen sopivat ratkaisut löytyvät usein omasta keinovalikoimasta, kunhan vaikeat tunteet helpottavat.

Yksi kohtaaminen ei poista kriisiä, mutta se voi lievittää avuttomuutta ja yksinäisyyttä ja vahvistaa toivoa.

Kokemus osoittaa, että jo se, että saa puhua asiastaan ääneen, voi rauhoittaa. Kun toinen kuuntelee, tunteet eivät jää mieleen ja kehoon samanlaisena taakkana kuin yksin ollessa. Se, että joku kuulee ja ottaa vakavasti, auttaa mieltä selkiytymään ja vahvistaa omaa kykyä nähdä mahdollisuuksia ja tehdä järkeviä valintoja.

MIELI Kriisipuhelimessa käydyssä keskustelussa soittajaa helpottaa se, että hän on yhteydessä toiseen, eikä hänen tarvitse kantaa taakkaansa yksin. Jo pelkkä kuunteleva läsnäolo voi auttaa rauhoittamaan mielen ja palauttaa uskoa siihen, että tilanteesta voi selvitä. Askel kerrallaan. Hyvä kohtaaminen kriisityön asiantuntijan tai koulutetun vapaaehtoisen kanssa voi myös saada ahdingossa olevan henkilön etsimään pitkäkestoisempaa apua.

MIELI Kriisipuhelin auttaa elämän vaikeimmissa hetkissä

MIELI Kriisipuhelin on ollut olemassa jo yli viidenkymmenen vuoden ajan juuri näitä kohtaamisia varten. Se perustettiin alun perin ehkäisemään itsemurhia – ajatuksena oli, että aina ei ole saatavilla toista ihmistä, eikä kaikista asioista ei ole helppo puhua lähipiirissä. Esimerkiksi itsetuhoiset ajatukset ja omaa mieltä painavat aiemmat tapahtumat vaativat anonyymin ja pakottoman tilan tullakseen sanotuksi ääneen.  Kriisipuhelimen suomenkielinen linja on avoinna kellon ympäri, vuoden jokaisena päivänä. Puheluun vastaa kriisityön ammattilainen tai heidän tukemansa koulutettu vapaaehtoinen, ja keskustelu käydään aina nimettömästi ja luottamuksellisesti.

Kriisipuhelin on paikka, jossa saa tulla kuulluksi sellaisena kuin on.

Joka vuorokausi kriisipuhelimessa käydään satoja keskusteluja. Niissä ihmiset kertovat esimerkiksi peloistaan ja ahdistuksestaan. He saattavat pohtia, kuinka selvitä seuraavaan päivään. Yhä useammissa keskusteluissa käydään läpi avoimesti myös itsetuhoisia ajatuksia. Kun itsensä vahingoittamisen riskiä esiintyy, päivystäjä kehottaa soittajaa lähtökohtaisesti ottamaan yhteyden läheisiin tai viranomaisiin. Tämä kertoo siitä, että Kriisipuhelin on paitsi kuunteleva korva, myös tärkeä osa monien ihmisten turvaverkkoa.

Kriisipuhelin on paikka, jossa saa tulla kuulluksi sellaisena kuin on – ilman vaatimuksia, ilman selityksiä, ilman että tarvitsee tietää etukäteen mitä sanoa. Pahassa paikassa ja elämän ehkä suurimman kriisin hetkellä, ihminen ei ole yksin tunteidensa kanssa. Se voi olla ensimmäinen askel kohti rauhoittumista ja yhteyden löytämistä itseen ja toisiin.

Siksi on tärkeää, että mahdollisimman moni tietää tästä mahdollisuudesta. Jos sinä tai läheisesi olette tilanteessa, jossa mikään ei tunnu auttavan, muista: puhelinlinja on auki juuri nyt. Sinne voi soittaa kuka tahansa, milloin tahansa. Yksi keskustelu voi riittää muuttamaan hetken, joka muuten tuntuu mahdottomalta kantaa yksin.


Sisältö liittyy seuraaviin aihealueisiin: