Kriisipuhelin - keskusteluapua numerossa 09 2525 0111

Kriisipuhelin päivystää numerossa 09 2525 0111 suomen kielellä 24/7.

Oletko vaikeassa elämäntilanteessa tai kokenut järkyttävän tapahtuman? Onko elämäsi juuri muuttunut ja tuntuuko se ylivoimaiselta? Koetko, ettet jaksa enää yksin huolen tai murheen kanssa? Onko sinulla itsetuhoisia ajatuksia?

Kriisipuhelimeen voi soittaa nimettömänä ja luottamuksellisesti. Puhelimessa vastaavat kriisityön ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset ympäri Suomea. Kriisipuhelin tarjoaa keskusteluapua kriisissä oleville ja heidän läheisilleen. Kriisipuhelin-keskustelun tavoitteena on helpottaa henkistä hätää sekä ehkäistä itsemurhia. Päivystäjä auttaa soittajaa pohtimaan keinoja oman tilanteen helpottamiseksi, omien voimavarojen löytämiseksi ja ongelmien ratkaisemiseksi.

Kriisipuhelimen ruotsinkielinen linja, Kristelefon,
päivystää numerossa 09 2525 0112 
ma, ke klo 16.00-20.00 sekä ti, to, pe klo 9.00-13.00

Kriisipuhelimen arabiankielinen linja, jonne voi soittaa myös englanniksi
päivystää numerossa 09 2525 0113
ma, ti klo 11.00-15.00, ke klo 13.00-16.00 ja 17.00-21.00 sekä to 10.00-15.00 HEINÄKUUSSA 2020 KESÄTAUKO

Ulkomailta soitettaessa esimerkiksi Kriisipuhelimen suomenkielisen linjan numero on +358 9 2525 0111.

Kriisipuhelimen periaatteet ovat

  • nimettömyys
  • kunnioitus ja arvostava kohtaaminen
  • luottamus
  • keskustelun keskiössä kriisi
  • lähtökohtaisesti yksi puhelinkeskustelu
  • ei tavoitella taloudellista voittoa.

Päivystäjät eivät näe soittajan numeroa. Kriisipuhelimesta ei voida soittaa takaisin soittajalle.

Soiton hinta ja palaute

Soittajien palautteet sekä kokemukset keräämme palautelomakkeella ja käsittelemme ne päivystäjien kanssa käytäntöjemme mukaisesti nimettöminä.

Kriisipuhelin antaa keskusteluapua kriisissä oleville ja se on perustettu vuonna 1970 ehkäisemään itsemurhia. Kriisipuhelimessa päivystää noin 800 koulutettua vapaaehtoista ja kriisityön ammattilaista 27 päivystyspisteessä ympäri Suomea. Vuonna 2019 Kriisipuhelimessa vastattiin noin 57 560 soittoon. Soittoyrityksiä tuli kuitenkin noin 211 670. Tammi-kesäkuussa 2020 sekä soittoja että vastattuja puheluja on ollut aiempaa enemmän (lähes 129 800 soittoyritystä ja noin 43 200 vastattua).

Päivystäjät keskittyvät niihin keskusteluihin, joissa soittaja hakee keskusteluapua kriisiin. Jos tilanne on akuutti ja soittaja tarvitsee viranomaisapua, olemme soittajan luvalla yhteydessä Hätäkeskuslaitokseen. Poikkeustilanteissa, jos esimerkiksi henki on uhattuna, toimimme lain (Rikoslain 15 luku 10§, Lastensuojelulain 25§, Vanhuspalvelulain 25§) edellyttämällä tavalla ja ilmoitamme puhelusta aina viranomaisille.  Päivystäjien kesken jaetaan tarvittaessa työn sujuvuuden kannalta oleellista tietoa soitoista, mutta ei soittajien henkilöllisyyteen tai tunnistettavuuteen liittyviä tietoja.

Operaattori veloittaa puhelusta soittajan liittymäsopimuksen mukaisen hinnan (pvm/mpm). MIELI ry ei peri asiakkailtaan puhelumaksuja.
Puhelinoperaattorista johtuen puheluissa voi joskus esiintyä katkeamisia. Pahoittelemme häiriötä ja kehotamme soittamaan tällaisessa tilanteessa uudelleen.

Kriisipuhelimen lisäksi kriisiapua saa nettipalvelussa ja chatissa.
Sekasin-chat, keskusteluapua nuorille
Tukinet, tukipisteesi netissä

Yhteistyöverkostot

Kriisipuhelin on Puhelin- ja verkkoauttamisen eettisten periaatteiden neuvottelukunnan (PuhEet) sekä IFOTESin (International Federation Of Telephone Emergency Services) jäsen.

Kriisipuhelin on mukana SOSTE:n #Onneksionjoku-kampanjassa. Sosiaali- ja terveysalan järjestöissä toimii 550 000 vapaaehtoista ja työntekijää. Ilman heitä, monia suomalaisten hyvinvointia tukevia palveluita ei olisi.

Tule vapaaehtoiseksi Kriisipuhelin-päivystäjäksi

Kiinnostuitko vapaaehtoisena Kriisipuhelin-päivystäjänä toimimisesta? Kriisipuhelimen päivystyspisteisiin haetaan jatkuvasti uusia vapaaehtoisia päivystäjiä, jotka valitaan ja valmennetaan tehtävään haastattelun ja koulutuksen kautta. Vapaaehtoisena toimitaan ammattilaisten tukemina. Ota yhteyttä lähimpään kriisikeskukseen tai mielenterveysseuraan ja Tule vapaaehtoiseksi.

Kriisipuhelimen vuosiraportti

Kriisipuhelin-vuosiraportti 2019

Yhteystiedot

Susanna Winter
Kriisipuhelintoiminnan päällikkö

09 41350 510 (vaihde)Maistraatinportti 4 A, 4. krs, 00240 Helsinki