Siirry sisältöön

MIELI Kriisipuhelin tarjoaa keskusteluapua kriisissä oleville luottamuksellisesti ja nimettömänä. Kriisipuhelin-keskustelu tukee vaikeassa tilanteessa ja helpottaa pahaa oloa.

Kriisipuhelimen tavoite on myös ehkäistä itsemurhia. Kriisipuhelin-päivystäjä auttaa soittajaa pohtimaan keinoja oman tilanteen helpottamiseksi, omien voimavarojen löytämiseksi ja ongelmien ratkaisemiseksi. Kriisipuhelin on soittajalle usein ensimmäinen paikka hakea tukea ja apua.

MIELI Kriisipuhelin päivystää suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, ukrainaksi ja venäjäksi

Kriisipuhelin suomeksi
päivystää numerossa 09 2525 0111
24 tuntia vuorokaudessa.

Kriisipuhelin ruotsiksi, Kristelefon,
päivystää numerossa 09 2525 0112
ma ja ke klo 16–20,
ti, to, pe klo 9–13.

Kriisipuhelin ukrainaksi
päivystää numerossa 09 2525 0114
ma, ke ja to klo 12–16,
ti ja pe klo 9–13.

Kesätauon ajan suljettuna 24.6.-12.7.24

Kriisipuhelin venäjäksi
päivystää numerossa 09 2525 0115
ma, ke ja to klo 12–16,
ti ja pe klo 9–13.

Kesätauon ajan suljettuna 26.6.-10.7.24

Kriisipuhelin englanniksi , Crisis Help line,
päivystää numerossa 09 2525 0116
pe klo 9-13.

Ulkomailta soitettaessa esimerkiksi suomenkielisen linjan numero on +358 9 2525 0111.

MIELI Kriisipuhelimessa päivystää noin 700 kriisityön ammattilaista sekä tehtävään valittua ja koulutettua vapaaehtoista heidän tukeminaan. Päivystäjät vastaavat 27 päivystyspisteessä eri puolilla Suomea.
Vuonna 2023 päivystäjät vastasivat noin 86 500 soittoon. Soittoyrityksiä tuli ennätysmäärä, yli 400 000. Soittoyritysten määrää nostaa se, että linjojen ollessa varatut soittaja kokeilee soittaa hetken kuluttua uudelleen.


Yleisin syy soittaa Kriisipuhelimeen on paha olo, etenkin ahdistuneisuus. Yleisiä syitä ovat myös ihmissuhteisiin liittyvät ongelmat, kuten erotilanteet, ja arjessa selviytymiseen liittyvät vaikeudet, esimerkiksi työelämän tai opiskeluun liittyvät haasteet. Moni soittaa myös tarvitessaan keskusteluapua itsetuhoisuuden takia. Palautteiden mukaan keskustelu rauhoittaa ja soittaja kokee tulleensa kuulluksi.

Kriisipuhelin avattiin vuonna 1970 ehkäisemään itsemurhia. Akuuteissa, viranomaisapua edellyttävissä tilanteissa, kannattaa soittaa aina 112.

– nimettömyys

– kunnioitus ja arvostava kohtaaminen

– luottamus

– keskustelun keskiössä kriisi

– lähtökohtaisesti yksi puhelinkeskustelu

– ei tavoitella taloudellista voittoa.

Kriisipuhelin on sitoutunut Puhelin- ja verkkoauttamisen eettisten periaatteiden neuvottelukunnan (PuhEet) periaatteisiin.

”Tää taisi nyt olla elämäni tärkein puhelu”

-Palaute Kriisipuhelin-soittajalta

Vuoden 2023 MIELI Kriisipuhelimen tilastot