Siirry sisältöön

MIELI ry:n Kriisipuhelin tarjoaa keskusteluapua kriisissä oleville luottamuksellisesti ja nimettömänä. Kriisipuhelin-keskustelu tukee vaikeassa tilanteessa ja helpottaa pahaa oloa.

Kriisipuhelimen tavoite on ehkäistä itsemurhia. Kriisipuhelin-päivystäjä auttaa soittajaa pohtimaan keinoja oman tilanteen helpottamiseksi, omien voimavarojen löytämiseksi ja ongelmien ratkaisemiseksi. Kriisipuhelin on soittajalle usein ensimmäinen paikka hakea tukea ja apua.

Kriisipuhelin päivystää suomeksi, ruotsiksi, arabiaksi, englanniksi, ukrainaksi ja venäjäksi

Kriisipuhelin suomeksi
päivystää numerossa 09 2525 0111
24 tuntia vuorokaudessa.

Kriisipuhelin ruotsiksi, Kristelefon,
päivystää numerossa 09 2525 0112
ma ja ke klo 16–20,
ti, to, pe klo 9–13.

Kriisipuhelin arabiaksi ,
päivystää numerossa 09 2525 0113
ma ja ti klo 11–15,
ke klo 13-16 ja klo 17–21,
to klo 10–15.

Kriisipuhelin ukrainaksi
päivystää numerossa 09 2525 0114
ma, ke ja to klo 12–16,
ti ja pe klo 9–13.

Kriisipuhelin venäjäksi
päivystää numerossa 09 2525 0115
ma, ke ja to klo 12–16,
ti ja pe klo 9–13.

Kriisipuhelin englanniksi , Crisis Help line,
päivystää numerossa 09 2525 0116
ma ja ti klo 11–15,
ke klo 13-16 ja klo 17–21,
to klo 10–15,
pe klo 9-13.

Ulkomailta soitettaessa esimerkiksi suomenkielisen linjan numero on +358 9 2525 0111.

Kriisipuhelimessa päivystää noin 900 kriisityön ammattilaista sekä tehtävään valittua ja koulutettua vapaaehtoista heidän tukemina 27 päivystyspisteessä eri puolilla Suomea.

Vuonna 2020 päivystäjät vastasivat yli 90 000 soittoon. Vaikka vastattuja soittoja oli ennätysmäärä (+ 61 %), jonoja pääsi muodostumaan. Soittoyrityksiä tuli enemmän kuin koskaan aiemmin, yli 280 000 kappaletta.

Yleisimmät syyt soittaa Kriisipuhelimeen olivat paha olo, etenkin ahdistuneisuus, ihmissuhteisiin liittyvät ongelmat, vaikeudet selvitä arjessa, esimerkiksi työelämän haasteet, itsetuhoisuus sekä sairastumiseen liittyvät kriisit. Kriisipuhelin avattiin vuonna 1970 ehkäisemään itsemurhia.

– nimettömyys

– kunnioitus ja arvostava kohtaaminen

– luottamus

– keskustelun keskiössä kriisi

– lähtökohtaisesti yksi puhelinkeskustelu

– ei tavoitella taloudellista voittoa.

Kriisipuhelin on sitoutunut Puhelin- ja verkkoauttamisen eettisten periaatteiden neuvottelukunnan (PuhEet) periaatteisiin. Kriisipuhelin on myös kansainvälisen puhelinauttamisen verkoston (IFOTES) jäsen.

”Tää taisi nyt olla elämäni tärkein puhelu”

-Palaute Kriisipuhelin-soittajalta

Vuoden 2022 Kriisipuhelin-tilastot