MIELI ry:n lausunto: Väestön mielenterveyden vahvistamisen tulee olla Suomen EU-vaikuttamisen tavoite

MIELI ry nostaa lausunnossaan eduskunnan tulevaisuusvaliokunnalle Suomen EU-vaikuttamisen tavoitteeksi väestön heikkenevän mielenterveystrendin kääntämisen.

Lausunnossaan eduskunnan tulevaisuudenvaliokunnalle MIELI ry katsoo, että hallituksen suunnitelmat Suomen ennakkovaikuttamisesta Euroopan unionin terveyspolitiikkaan ei riittävästi huomioi toimet ihmisten psyykkisen rasituksen vähentämiseksi Euroopassa.

Ennakkovaikuttamisen avaintavoitteisiin seuraavalle EU-vaalikaudelle 2024-2029 tulee MIELI ry:n mukaan sisällyttää EU-kansalaisten kielteisen mielenterveystrendin kääntäminen myönteiseen suuntaan. Erityisesti Suomen tulee vaikuttaa nuorten ja nuorten aikuisten mielenterveyden edistämiseksi. Tässä tärkeitä EU-tason toimia on nuorten mielenterveysosaamisen ja sosiaalisen median sääntelyn vahvistaminen.

Lue lausunto

Sivua muokattu 29.5.2024