MIELI ry:n lausunto: Yhteiskunnan turvallisuusstrategia on liian yksilökeskeinen

Väestön henkinen kriisinkestävyys kannattelee kriiseissä ja häiriötilanteissa. Yhteiskunnan turvallisuusstrategiassa tulee vahvistaa yhteisötason näkökulmaa.

On hyvä, että lausuntoluonnoksessa kokonaisturvallisuus nähdään vahvasti koko yhteiskunnan asiana. Henkinen kriisinkestävyys rakentuu luottamuksesta omaan toimintakykyyn sekä luottamuksesta lähiyhteisön turvaan.

Lausuntoluonnokseen olisi syytä lisätä globaalin, yhteiskunnan ja yksilön lisäksi myös yhteisötaso. Yksilön vastuun ja merkityksen korostaminen on paikallaan, mutta yhtä merkittäviä turvallisuuden rakentajia ovat lähiyhteisöt esimerkiksi perhe, muut läheiset ja naapurusto.

Järjestöjen roolia syrjäytymisen ja eriarvoisuuden ehkäisemisen toimijana tulisi painottaa enemmän. Kansalaisyhteiskunnalla on merkittävä rooli yhteisöllisyyden rakentajana, resilienssin vahvistajana ja ihmisten hyvinvoinnin tukemisessa.

Nopea keskusteluavun saaminen ylläpitää toimintakykyä ja ehkäisee tilanteiden vaikeutumista. Järjestöjen matalan kynnyksen palveluissa koulutetut vapaaehtoiset ovat tärkeä voimavara ja he lisäävät henkistä kriisinkestävyyttä omalta osaltaan. On hienoa, että strategialuonnoksessa nostetaan esiin vapaaehtoistoiminnan merkitys.

Väestön toipumisen tavoitteena tulisi olla, että ihmiset pystyvät elämään elämää, jota he itse pitävät arvokkaana, vaikka se olisikin erilaista kuin ennen kriisitilannetta. Kriisin vaikutukset yksilöihin ja yhteisöihin voivat olla pitkäkestoisia ja syvästi elämää muuttavia. Merkittävä puutteena on se, että Suomessa ei ole määritelty lainsäädännöllä toipumisen kokonaisuudesta koordinoivaa tahoa.

Sanna Vesikansa

Johtaja, Kriisitoiminnot