Siirry sisältöön

Mielen hyvinvointia tukeva valmennus luo nuorelle vahvan pohjan sekä urheiluun, liikuntaan että elämään. Turvallisessa toimintaympäristössä nuori urheilija tulee hyväksytyksi omana itsenään, voi näyttää tunteitaan, ilmaisee ajatuksiaan sekä saa epäonnistua, oppia virheistä ja yrittää uudelleen. Nuori mieli urheilussa on kokonaisuus, josta valmentaja saa konkreettisia työkaluja valmennukseen.

Nuoret harjoittelevat urheilukentällä
Pienillä teoilla valmentaja voi vahvistaa urheilevien lasten ja nuorten mielen hyvinvointia.

Konkreettisia työkaluja valmentajalle

Valmentaja voi edistää nuorten urheilijoiden mielen hyvinvointia pienilläkin teoilla. Nuori mieli urheilussa -kokonaisuus on suunnattu ensisijaisesti 10–15-vuotiaiden valmennuksen parissa toimiville. Tietosisällöt ja työkalut täydentyvät hankkeen edetessä.

  • Aloita tutustumalla mielen hyvinvoinnin ulottuvuuksiin urheilussa (linkki alla). Nämä ulottuvuudet perustuvat PERMA-teoriaan, täydennettynä turvallisuudella. Teorian ulottuvuudet turvallisuuden lisäksi ovat myönteisyys, läsnäolo ja uppoutuminen, ihmissuhteet, merkityksellisyys sekä aikaansaaminen.
  • Syksyn 2021 aikana julkaisemme Hyvän harjoituksen tunnusmerkit. Jokainen valmentaja voi huomioida harjoituksen toteutuksessa mielen hyvinvointia edistäviä toimintatapoja, kuten tervehtiminen, selkeä harjoituksen rakenne ja urheilijan nimen mainitseminen.
  • Parhaimmillaan mielen hyvinvoinnin edistäminen on kiinteä ja suunnitelmallinen osa nuorten urheilijoiden kausiohjelmaa. Hyvinvointia tukevia teemoja voi toteuttaa pienin tehtävin esimerkiksi kuukauden jaksoissa, aloittaen esimerkiksi ystävyys- ja ryhmätyötaidoista. Alla olevassa blogissa kerrotaan yhdestä toteutustavasta.

Vuoden 2022 alkupuolella julkaisemme vapaasti suoritettavat maksuttomat Nuori mieli urheilussa -verkkokoulutukset valmentajille.

Millainen on hyvä valmentaja? Videolla entiset urheilijat muistelevat valmentajiaan. (YouTube 4:32min)