Siirry sisältöön

Ihmisten paha olo ja koronapandemia kuuluvat Kriisipuhelimessa – kevään aikana soittoyritysten määrä kasvanut huomattavasti

MIELI ry:n Kriisipuhelimeen tuli tammi-huhtikuun aikana 82 888 soittoyritystä. Se on lähes 46 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Koronatilanne kuuluu soittajien huolissa.

”Kevään aikana olemme pystyneet vastaamaan yhteensä 27566 soittoon, mikä on 10 000 soittoa enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Kriisipuhelimessa vastaavat kriisityön ammattilaiset ja koulutetut vapaaehtoiset kriisityöntekijöiden tukemina. Koronakriisin myötä kriisityöntekijöiden työaikaa on siirretty vastaanotoista Kriisipuhelimeen ja vapaaehtoiset ovat lisänneet päivystystuntiensa määrää. Tämän avulla yhä useampi soittaja saa tarvitsemansa keskusteluavun,” kommentoi Kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter.

Yleisin soiton syy maaliskuun kahden viimeisen viikon aikana oli koronaan liittyvä huoli. Huhtikuussa soitoissa korostuivat henkinen paha olo, erityisesti ahdistuneisuus, sekä ihmissuhteisiin liittyvät ongelmat. Myös itsetuhoisten yhteydenottojen määrä on kasvanut maalis- ja huhtikuussa, mutta itsemurhavaarassa olevia soittajia on harvemmin kuin yleensä.

”Aluksi koronaan liittyvissä soitoissa korostui pelko omasta tai läheisen sairastumisesta. Myöhemmin on näkynyt yhä enemmän koronatilanteen vaikutukset esimerkiksi työhön ja lähisuhteisiin. Korona vaikuttaa monen pahan olon taustalla. Moni soittajista kokee myös syvää yksinäisyyttä. Moni kuvailee, kuinka korona ja sen tuoma huoli täyttää pään ja vie hallinnan tunteen,” Susanna Winter sanoo.

Kriisipuhelimen arabiankielisen linjan soittomäärät ovat myös kasvussa. Tammi-huhtikuun aikana yhteydenottoyrityksiä tuli lähes 400, kun vuonna 2019 yhteydenottoyrityksiä oli yhteensä 667. Yleisimmät syyt soittaa liittyvät arjessa selviytymisen haasteisiin, ihmissuhdeongelmiin ja pahaan oloon. Myös itsetuhoisuudesta on puhuttu useissa keskusteluissa.

Keskusteluapua on saatavilla Kriisipuhelimessa myös ruotsiksi. Kriisipuhelimen ruotsinkielinen linja päivystää 20 tuntia viikossa maanantaista perjantaihin. ”Kun tarvitset keskustelutukea, älä epäröi soittaa”, rohkaisee Anne Salovaara-Kero Pohjanmaan kriisikeskus Valosta.

Kriisipuhelin suomeksi 09 2525 0111
Auki 24h vuoden jokaisena päivänä.

mieli.fi/kriisipuhelin

Kriisipuhelin ruotsiksi 09 2525 0112
Auki arkisin ma, ke klo 16.00-20.00, ti, to ja pe klo 9.00-13.00.

mieli.fi/kristelefon

Kriisipuhelin arabiaksi 09 2525 0113
Yhteyttä voi ottaa myös Whatsappin välityksellä numeroon 040 195 8202.

Auki arkisin ma-ti klo 11.00-15.00, ke klo 13.00-16.00 ja 17.00-21.00, to klo 10.00-15.00.
Soittaa voi myös englanniksi.
mieli.fi/azma

Otsikkoa muutettu 11.5. klo 9.15: Poistettu ilmaus ”kevään aikana soittoyritysten määrä tuplaantunut”.

Lisätietoa

Susanna Winter
Kriisipuhelintoiminnan päällikkö
MIELI Suomen Mielenterveys ry
040 587 5197
etunimi.sukunimi@mieli.fi

Sivua muokattu 30.6.2021


Sisältö liittyy seuraaviin aihealueisiin: