Siirry sisältöön

Kriisikeskusbarometri: Taloushuolet kuormittavat mielenterveyttä aiempaa useammin 

Taloushuolet ovat lisänneet MIELI ry:n kriisikeskusverkoston asiakkaiden psyykkistä kuormitusta, huolta, stressiä ja ahdistusta.

MIELI ry:n kriisikeskusverkoston asiakkaiden talouteen ja toimeentuloon liittyvät ongelmat ovat lisääntyneet viimeisen vuoden aikana. Tiedot selviävät Kriisikeskusbarometrista, johon vastasi 108 kriisikeskusten työntekijää ja johtajaa. 

“Kriisikeskusbarometrin vastaajien mukaan taloushuolia on aiempaa enemmän erityisesti yksinhuoltajilla, pitkäaikaistyöttömillä, opiskelijoilla, maahanmuuttajilla ja osalla ikääntyneistä”, MIELI ry:n kriisitoimintojen johtaja Sanna Vesikansa sanoo. 

Yleisimpinä syinä talousvaikeuksiin mainittiin hintojen nousu, sosiaaliturvaan tehdyt leikkaukset, sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakasmaksujen korotukset ja työllistymisen vaikeudet. 

Osalla asiakkaista talousongelmat linkittyivät itsetuhoisuuteen 

Itsemurhaa yrittäneet kriisikeskusten asiakkaat kertoivat, että yksi merkittävä itsetuhoisten ajatusten taustalla vaikuttava tekijä on ollut talousvaikeudet.  

Joidenkin asiakkaiden mukaan itsemurhayrityksen laukaiseva tekijä oli ollut tieto kielteisestä päätöksestä tukihakemukseen.  

“Köyhyyden vähentäminen on keskeinen keino mielenterveyden haasteiden ja itsetuhoisuuden vähentämisessä. Myös itsetuhoisuuden ottaminen puheeksi sosiaali- ja terveyspalveluissa ja itsemurhien ehkäisytyöryhmän toiminta hyvinvointialueella ovat tässä olennaisia”, Vesikansa kertoo. 

Talousvaikeudet rapauttavat luottamusta yhteiskuntaan 

Kriisikeskusbarometrista selviää, että huoli toimeentulosta ja pelko tulevaisuudesta lisäsivät turvattomuutta ja vääryyden kokemuksia. Hallituksen tekemät leikkaukset sosiaaliturvaan lisäsivät asiakkaiden ahdistusta ja toivottomuutta tulevaisuudesta. 

“Esimerkiksi asumistukileikkauksista seuranneet Kelan määräykset muuttaa edullisempaan asuntoon koettiin haastaviksi ja osin mahdottomiksi”, hän sanoo. 

Myös työllistyminen koettiin vaikeaksi. Osa asiakkaista koki työttömiin kohdistetut toimet ja julkisen keskustelun syyllistävänä ja kuormittavana. Talousvaikeudet heijastuivat myös mahdollisuuksiin tehdä hyvinvointia lisääviä elämänmuutoksia. 

_____ 

Kriisikeskusbarometri toteutettiin verkkokyselynä aikavälillä 6.5.2025 – 20.5.2025. Kysely lähetettiin kaikille MIELI kriisikeskusverkoston työntekijöille, kriisikeskusjohtajille sekä Itsemurhien ehkäisykeskuksen työntekijöille.  

MIELI ry:n kriisikeskusverkosto tukee ihmisiä kriiseissä ja vaikeissa elämäntilanteissa kasvokkain kriisivastaanotoilla, ryhmissä, MIELI Kriisipuhelimessa ja verkossa. Kriisivastaanotolle pääsee noin 30 paikkakunnalla ja etänä. Kohtaamisia kriisikeskusverkostossa oli viime vuonna yhteensä 150 000. 

Vastaajia oli yhteensä 108 ja vastausprosentti 95. Vastanneet kriisikeskukset sijaitsevat kaikilla hyvinvointialueilla. Barometrin tavoitteena oli kartoittaa havaintoja ja kokemuksia mielenterveystilanteesta ja -palvelujen riittävyydestä eri puolilla Suomea.

Tutustu Kriisikeskusbarometriin 2025

Ota yhteyttä

Sanna Vesikansa

Johtaja, Kriisitoiminnot
+358 40 745 9586
etunimi.sukunimi@mieli.fi