Siirry sisältöön

MIELI ry:n Kriisipuhelimeen vastattu tuplasti enemmän kuin ennen pandemiaa

Suomalaisten kuormittuneisuus näkyy yhteydenottoruuhkana Kriisipuhelimessa. Tänä kesänä puhelimen resursseja pystyttiin lisäämään lahjoitusvaroin, ja vastattujen puhelujen määrä nousi suuremmaksi kuin koskaan aikaisemmin. Kriisipuhelin avaa ukrainan- ja venäjänkieliset linjat syyskuussa.

MIELI ry:n Kriisipuhelimeen tulevien soittoyritysten määrä on jatkuvassa nousussa. Heinäkuussa puheluita tuli jälleen ennätysmäärä, yhteensä lähes 35 000. Kriisipuhelintoiminnan päällikön Susanna Winterin mukaan 30 000 soittoyrityksen raja on ylitetty joka kuukausi marraskuusta 2021 lähtien.

”Kolmoiskriisi vaikuttaa edelleen, mutta myös se, että mielenterveyshaasteista on puhuttu paljon ja kerrottu, mistä apua saa. Onneksi olemme pystyneet lahjoitusvaroilla lisäämään kriisityöntekijöiden määrää kesän ajaksi ja siksi vastaamaan selvästi useampaan puheluun”, Winter sanoo.

Vuoden 2022 kesä-heinäkuussa Kriisipuhelimessa vastattiin yli 17 000 puheluun, mikä on kaksi kertaa enemmän kuin pandemiaa edeltävänä kesänä.

Miesten osuus nousussa

Myös miehet näyttävät löytäneen Kriisipuhelimen paremmin kuin aikaisemmin. Kesä-heinäkuussa miesten soittoja on tullut reilut 1000 enemmän kuin pari vuotta sitten kesällä. Suuri osa soittajista on jo pitkään ollut nuoria naisia, mutta nyt nuorten miesten osuus kasvoi.

”Yleensä Kriisipuhelimeen soittaneista joka kolmas on mies. Olemme pyrkineet lisäämään miesten tietoisuutta keskusteluavusta ja madaltamaan kynnystä ottaa yhteyttä kriisissä”, Winter sanoo.

Yleisin Kriisipuhelimeen soiton syy kaikissa ikäryhmissä on paha olo, erityisesti ahdistuneisuus. Lisäksi Kriisipuhelimessa kuuluu ihmissuhdeongelmat, yksinäisyys ja itsetuhoisuus. Kesäaikana monen kuormitusta lisäävät ammattilaisten lomista johtuvat tauot palveluissa.

Ukrainan- ja venäjänkieliset linjat auki syyskuussa

Tähän asti Kriisipuhelin on toiminut neljällä eri kielellä: suomeksi, ruotsiksi, arabiaksi ja englanniksi. Kriisipuhelin avaa myös ukrainan- ja venäjänkieliset linjat perjantaina 2. syyskuuta. Molemmat linjat tulevat olemaan auki neljä tuntia arkipäivisin.

Venäjän hyökkäyssodan takia Suomeen on saapunut noin 35 000 ukrainalaista, joille halutaan tarjota keskusteluapua heidän omalla äidinkielellään. Venäjänkielinen linja taas on ollut suunnitteilla jo pitkään, koska venäjä on yleisin vieras kieli Suomessa.

”Kriisissä olevan yhteydenotto halutaan tehdä mahdollisimman helpoksi. Haastavassa elämäntilanteessa on tärkeää pystyä ilmaisemaan itseään tunnekielellä ilman tulkkia.”, uusia linjoja koordinoiva asiantuntija Julia Bagrova sanoo.

Ukrainankielinen linja päivystää syyskuusta lähtien numerossa 09 2525 0114, venäjänkielinen linja numerossa 09 2525 0115. Suomenkielinen linja on auki joka päivä vuorokauden ympäri numerossa 09 2525 0111. MIELI ry:n Kriisipuhelin on suunnattu kaikille kriisissä oleville ihmisille, jotka asuvat Suomessa. Kriisipuhelimen lisäksi MIELI ry tarjoaa keskusteluapua kasvokkain ja verkossa 22 kriisikeskuksessa ympäri Suomea.

Lisätietoja:

Susanna Winter
Kriisipuhelintoiminnan päällikkö
040 587 5197
susanna.winter@mieli.fi

MIELI ry:n Kriisipuhelimen ukrainan- ja venäjänkieliset linjat
Julia Bagrova
asiantuntija, kriisityöntekijä
0405894019
julia.bagrova@mieli.fi

Viivi Virtanen
Viestinnän asiantuntija
040 662 9022
viivi.virtanen@mieli.fi

Sivua muokattu 9.9.2022


Sisältö liittyy seuraaviin aihealueisiin: