OP tukee Kriisipuhelinta 100 000 eurolla
Koronakriisi on vaikuttanut merkittävästi suomalaisten hyvinvointiin, ja pitkään jatkunut tilanne on kuormittanut monien mieltä. OP haluaa olla tukena yhteiskunnallisesti haastavassa ajassa, ja lahjoittaa MIELI ry:n Kriisipuhelin-toiminnalle 100 000 euroa.
Avun tarve on nyt suuri, ja lokakuussa 2020 Kriisipuhelimessa on pystytty vastaamaan vain noin joka kolmanteen puheluun. OP:n lahjoituksen avulla tulevaisuudessa voidaan vastata apua tarvitsevien soittoihin jopa 10 000 kertaa useammin.
”Kulunut vuosi on ollut monella tavalla haastava. Kriisipuhelin-toiminta helpottaa ihmisten henkistä hätää, ja lahjoituksen avulla voimme hyvin kohdennetusti auttaa yhä useampaa akuutista kriisistä kärsivää ihmistä ja heidän läheisiään”, kertoo OP Ryhmän viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Tuuli Kousa.
Koronakriisi heijastuu selvästi avun tarpeeseen
Aiemmin Kriisipuhelimeen tulleet puhelut liittyivät usein ongelmiin ihmissuhteissa tai huoleen läheisestä, mutta nyt koronaepidemian aika henkinen paha olo, ahdistuneisuus ja masentuneisuus ovat nousseet yleisimmäksi syyksi soittaa. Itsetuhoisten ajatusten takia soitetaan myös yhä useammin.
”Tämä vuosi on ollut poikkeuksellinen ja koronaepidemia on vaikuttanut meidän kaikkien elämään. Moni on kokenut vaikeaksi pärjätä pelkojen, epävarmuuden ja yksinäisyyden kanssa. Kriisipuhelimessa tämä näkyy valtavina soittomäärinä. Erityisesti nuorten aikuisten, etenkin nuorten naisten, soittojen määrä on kasvanut. Tarve matalan kynnyksen keskusteluavulle on suuri”, kertoo Kriisipuhelin-toiminnan päällikkö Susanna Winter.
Haastava aika on toisaalta lisännyt myös ihmisten halua auttaa ja avun tarjoajien aktiivisuutta. Kriisipuhelimen koulutetut vapaaehtoiset ovat vastanneet tänä vuonna jo 36 000 soittoon, mikä on noin puolet Kriisipuhelimen vastatuista soitoista.
Kriisipuhelimen suomenkielinen linja päivystää vuorokauden ympäri numerossa 09 2525 0111. Lisätietoja mieli.fi/kriisipuhelin.
Sivua muokattu 2.7.2021