Siirry sisältöön

Soittojen määrät Kriisipuhelimeen kasvoivat huomattavasti viikonlopun aikana – Tietovuoto aiheuttanut huolta ja järkytystä

Vastaamon tietovuoto on järkyttänyt suomalaisia, mikä näkyy Kriisipuhelimen soitoissa. Tietovuotoon liittyviä keskusteluja käytiin lauantain ja sunnuntain aikana lähes 120 kappaletta.

MIELI ry:n Kriisipuhelimeen tuli lauantain ja sunnuntain aikana yli 2400 soittoyritystä. Normaalisti Kriisipuhelimeen tulee noin 700 soittoa vuorokaudessa. Suurin osa soitoista käsitteli psykoterapiakeskus Vastaamon tietovuotoa (22 prosenttia) tai pahaa oloa (14 prosenttia).

“Ihmiset ovat olleet järkyttyneitä ja huolissaan tapahtuneesta. On todella tärkeää, että ihmiset saavat tässä vaikeassa tilanteessa tarvitsemansa keskusteluavun. Olemme saaneet lisättyä päivystäjien määrää nopeasti”, Kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter kertoo.

Maanantai-iltapäivään mennessä Kriisipuhelimessa on käyty tietovuotoon liittyviä keskusteluja lähes 40 kappaletta. Ensimmäistä kertaa soittavia on ollut paljon.

“Soittajat ovat kertoneet olevansa kiitollisia saamastaan avusta. Puhelun lopussa olo on ollut rauhallisempi, kun on saanut tulla kuulluksi oman huolensa kanssa. Moni kertoo myös saaneensa lisätietoa ja voimia tilanteessa etenemiseksi.”

Kriisipuhelin päivystää suomeksi vuorokauden ympäri numerossa 09 2525 0111. Puhelimeen voi soittaa nimettömänä. Päivystäjät eivät näe soittajan numeroa. Kriisipuhelin on ollut toiminnassa jo 50 vuotta. Kriisipuhelimessa päivystävät kriisityön ammattilaiset ja koulutetut vapaaehtoiset ammattilaisten tukemina.

Kriisipuhelimen ruotsinkielinen linja, Kristelefon, päivystää tänään maanantaina 26.10. laajennetuin aukioloajoin klo 9-20. Muuten linja päivystää normaalisti keskiviikkoisin klo 16-20⁠, tiistaisin, torstaisin ja perjantaisin klo 9-13⁠.

Kriisipuhelimen arabiankielinen linja 09 2525 0113 päivystää maanantaisin ja tiistaisin klo 11-15, ⁠keskiviikkoisin klo 13-16 ja 17-21⁠ ja torstaisin klo 10-15⁠. Soittaa voi myös englanniksi. Lisätietoja mieli.fi/azma.

Tukea ja apua saatavilla myös kriisikeskuksista ja verkossa

Kriisikeskusverkosto antaa keskusteluapua nimettömänä ja luottamuksellisesti video- tai puhelinvälitteisesti. Ajan voi varata suoraan kriisikeskuksesta. mieli.fi/kriisikeskusverkosto

Nuorille suunnattu Sekasin-chat päivystää ma-pe klo 9-24 ja viikonloppuisin klo 15-24 osoitteessa sekasin.fi.

Sekasin Discord on auki 24/7 osoitteessa discord.gg/sekasin.

Aikuisille suunnattu Solmussa-chat päivystää ma, ke ja to klo 15-19 sekä ti klo 15-17.

Keskusteluapua verkossa antaa myös Tukinet.net.

Olemme järjestämässä vertaistukiryhmän tietovuodon uhriksi joutuneille. Ryhmä järjestetään etänä. Lisätietoja tulossa pian.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on tehnyt viranomaisten ja muiden organisaatioiden kanssa tietovuotoapu.fi -sivuston, jonne kootaan oleellinen tieto Vastaamon tietomurron uhrien auttamiseksi.

Sivua muokattu 20.12.2021