Tukinet – kaksi vuosikymmentä tuki- ja auttamistyötä verkossa

Kun syntyy ajatus, kannattaa kokeilla, josko se kantaisi. Yhden hienon tarinan alkusanat lausuttiin Vammalassa 1998 ja kaksi vuotta myöhemmin, tarkalleen 15. toukokuuta 2000, aloitti toimintansa Tukinet, kriisikeskus verkossa.


Maikki ja Kari Kandell. KUVA: Pia Inberg.

”Silloin haluttiin edistää mielenterveyttä uudella tavalla ja kokeilla, miten internet soveltuisi kontaktivälineeksi vaikeissa ja aroissa asioissa”, kertoo Kari Kandell, joka yhdessä puolisonsa Maikin kanssa työskenteli tuolloin Sastamalan seudun mielenterveysseurassa.

Ja hyvin internet soveltuu - niin voidaan nyt 20 vuotta myöhemmin sanoa kehittyneestä Tukinet palvelualustasta, jossa yli 120 järjestöä tarjoaa apua monenlaisiin elämän fyysisiin ja psyykkisiin ongelmiin sekä kriisitilanteisiin, ja jota MIELI Suomen Mielenterveys ry ylläpitää ja kehittää. MIELI ry myös kouluttaa kaikki toimintaan mukaan tulevat järjestöt, jotka tuottavat täysin itsenäisesti palvelunsa.

”Apua on tarjolla paljon laajemmin kuin vain mielenterveyden kysymyksiin. Tietenkin ne ovat monella tapaa keskiössä, koska toiminta alkoi mielenterveysseurasta”, sanoo Maikki Kandell.

Kun Tukinet-toiminta alkoi, oli nettiliittymiä kenties 15 prosentilla kotitalouksista. Kuitenkin jo silloin nousi esiin, että netti voisi olla erinomainen matalan kynnyksen kanava avun hakemiseen.

”Sen avulla saattoi silloin, ja yhä edelleen, ottaa ensimmäisiä tuen ja avun hakemisen askeleita anonyymisti sekä ilman että esimerkiksi pienellä paikkakunnalla menetä kasvojaan. Halusimme tarjota helposti lähestyttävän kanavan internetin avulla”, sanoo Kari Kandell.

Vuosien saatossa tekniikka on mahdollistanut uusia palveluja. Alkutaipaleella esimerkiksi nykyisin hyvin suosittuja chat-palveluja ei ollut lainkaan.

”Alussa oli käytössä vain perinteisiä keskustelufoorumeja ja kahdenkeskinen tukisuhde. Vähitellen tekniikka mahdollisti yksilö- ja ryhmächatit”, muistelee Maikki Kandell.

Tukinetin iso kasvu on tapahtunut viimeisen 10 vuoden aikana, kun lukuisat järjestöt ovat alkaneet tarjota nettipalveluja. Vuonna 2017 toiminta siirtyi MIELI ry:n hallinnoimaksi Helsinkiin. Tukinetin toiminnassa on mukana noin 800 henkilöä eri järjestöistä. Heistä noin puolet on vapaaehtoisia. MIELI ry:n verkostoissa toiminnassa on mukana noin 200 henkilöä eri puolilla Suomea.

”Ensimmäisenä toimintavuonna Tukinetissä oli vain muutama sata vierailua. Kasvua kuvaa hyvin, että tänä vuonna sivustolla on käyty noin 1,5 miljoonaa kertaa. Yksittäisiä käyttäjiä on yli 300 000. Aika montaa on voitu auttaa”, iloitsee Maikki Kandell.

Matalan kynnyksen tukea eri elämäntilanteisiin

Vaikka Tukinettiin tulleet kontaktimäärät ovat varsinkin viime vuosina kasvaneet valtavasti, ovat yhteydenottojen syyt säilyneet ennallaan.

”Tyypillisimmät yhteydenotot liittyvät lähisuhteisiin, olipa sitten kyseessä pari-, perhe- tai ystävyyssuhde kotona, työpaikalla tai koulussa. Valitettavasti itsetuhoisuus on paljon esillä, samoin masennus, ahdistus ja yleinen paha olo”, kertoo Maikki Kandell.

Kari Kandellin mukaan vertaistukea kaivataan aiempaa enemmän.

”Halutaan kohdata samaa kokeneita, ja sen verkon palvelumuodot mahdollistavat. Ryhmächatit ovat hyviä vertaistuen jakamiseen. Niihin voi osallistua kotoa tai vaikka bussissa matkatessa.”

Tukinet tarjoaa asiakkailleen täysin turvallisen tavan osallistua nimettömänä. Asiakkaan ei tarvitse kuin keksiä itselleen nimimerkki. Itsestään ei tarvitse kertoa mitään mitä ei halua. Merkittävä etu on myös maantieteellinen tasa-arvo: pienellä paikkakunnalla on hankalaa saada vertaistukea. Verkossa ei ole siinä suhteessa eriarvoisuutta. Ihan mitä vaan ei kuitenkaan voi kirjoittaa.

”Julkisissa ryhmissämme on esimoderointi. Kaikki kirjoitetut viestit luetaan ennen kuin ne julkaistaan. Loukkaavat tai anonymiteettia vaarantavat viestit poistetaan. Sellainen on kuitenkin Tukinetissä tosi harvinaista.”

Viime aikoina erityisesti Vastaamon ongelmien vuoksi asiakkaat ovat olleet entistä kiinnostuneempia tietoturva-asioista. Ihmisistä on tullut tarkempia. Enää ei verkossa julkisissa ryhmissä kerrota itsestä ihan kaikkea.

”Toki kun toimitaan nimettömänä, ei ole henkilötietojen suhteen samanlaisia ongelmia kuin Vastaamon tapauksessa, mutta kyllä aihe asiakkaita on huolestuttanut”, sanoo Kari Kandell.

”Opetellaan puhumaan ja kertomaan kirjoittamalla”

Terhi Lätti ja Satu Perho ovat tehneet Tukinetissä kriisityötä pitkään, Terhi jo 15 ja Satu kahdeksan vuotta. He työskentelevät MIELI Tukisuhde sekä Solmussa-chat -palveluissa. Työ on palkitsevaa, mutta myös yksinäistä ja haasteellista. Työnohjaus ja kollegan tuki ovat arvossaan.

”Asiakaskunta on tullut jatkuvasti haastavammaksi. Yhteydenottajista suuri osa on nuoria, eivätkä he osaa tai uskalla hakeutua julkisen puolen avun piiriin. Tukinetissä he voivat käsitellä monimutkaisia asioita anonyymisti.”

Satu Perho ja Terhi Lätti sanovat, että Tukinetissä opetellaan puhumaan ja kertomaan asioista kirjoittamalla. Ensimmäinen kirje on todella tärkeä, koska silloin luodaan turvallinen tila: ”Sinulla on lupa puhua täällä ja jos kysyn voit vastata, mutta ei ole pakko.” Usein jo pelkkä kirjoittaminen sekä huolen kertominen helpottaa oloa, ennen kuin viestiin edes on ehditty vastata.

”Yhteydenottajat sanovat usein, että tämä on ensimmäinen kerta, kun tästä asiasta puhun. He ovat helpottuneita, kun saavat avoimesti kertoa pahoinvoinnistaan, joiden syyt voivat olla rankkoja. Esiin nousee itsetuhoisuutta, väkivaltaa, hyväksikäyttöä - aiheita, joista on aluksi helpompaa kertoa nimimerkin suojassa.”


Terhi Lätti. KUVA: Pia Inberg.

Terhi Lätti jatkaa, että on tärkeää kannustaa ja rohkaista kirjoittajia ottamaan yhteyttä terveydenhuollon ammattilaisiin, koska Mieli tukisuhde ei ole hoitopaikka.

”Kirjoittaminen ja vastaaminen anonyymille ihmiselle on tilanne, jossa käytämme pehmeää kieltä. Emme sano, että sinun pitää tehdä jotain, vaan kerromme, että olemme huolissamme ja kysymme, oletko ajatellut hakea apua, mitä mieltä itse olet? Toki kirjoitamme asioista niiden oikeilla nimillä ja merkityksillä.”

Toisinaan keskustelu voi - asiakkaan luvalla - johtaa siihen, että kirjeenvaihtoa välitetään hoitavalle tasolle, koska asiakas ei itse sitä ole kyennyt tekemään.

Toiminta on joka suhteessa asiakkaasta lähtevää ja hänen tahdissaan etenevää. Hän kirjoittaa, kun kokee siihen tarvetta ja saa vastauksen. Kaikille vastataan. Ja jos on tarve palata palveluun, vaikka tauon jälkeen, on mahdollista jatkaa tukisuhdetta saman tutun työntekijän kanssa, kunhan vain muistaa kerran luomansa tunnukset.

Tukinetin palvelu kehittyy samaan tahtiin, kun tekniset mahdollisuudet lisääntyvät. Nyt tarjolla on avoimia ryhmiä, joihin voi avata uusia keskusteluketjuja, sekä lukuisia ohjattuja ryhmiä ja chat-palveluja. Paljon monipuolista tarjontaa, josta 20 vuotta sitten ei osattu edes haaveilla.

Onneksi kuitenkin uskallettiin kokeilla.

TEKSTI: Jouko Vuolle
 

Lue lisää