Kriisipuhelin tarjoaa keskusteluapua kriisissä oleville vuoden jokaisena päivänä ja yönä

Uutiset

Suomen Mielenterveysseuran Kriisipuhelimen tavoitteena on helpottaa henkistä hätää keskustelun kautta sekä ehkäistä itsemurhia, kertoo kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter.
KUVAAJA: VERA WINTER

Kuinka paljon yhteydenottoja tulee kuukauden aikana?
Vaihtelee hyvin paljon, miten kiireisiä kuukaudet ovat. Esimerkiksi nyt keskikesällä eletään vuoden kiireisintä aikaa, mutta yleensä meille tulee 12 000-14 000 soittoa kuukauden aikana.

Pystytäänkö kaikkiin puheluihin vastaamaan?
Valitettavasti emme. Päivystäjiä ei ole riittävästi, ikävä kyllä. Varsinkin yöaikaan, joka on kaikista kiireisintä, tulee eniten soittoja. Kaikki soittajat eivät pääse läpi linjoille tai joutuvat odottamaan. Päiväsaikaan tai alkuillasta tilanne on yleensä helpompi. Tällä hetkellä emme valitettavasti pysty vastaamaan edes joka toiseen puheluun. Tarvitsemme lisää päivystäjiä.

Missä asiassa useimmiten otetaan yhteyttä?
Kriisipuhelin on nimensä mukaisesti kriiseissä olevien tueksi tarkoitettu linja. Meidät perustettiin alun perin ehkäisemään itsemurhia. Kaikista yleisimmin puhelujen aiheet liittyvät ihmissuhteisiin, kuten erilaisiin parisuhteen haasteisiin, ongelmatilanteisiin tai muihin ihmissuhteisiin, jotka voivat liittyä työelämään, sukulaisiin tai muihin perheenjäseniin kuin puolisoon.

Voiko kriisipuhelimeen soittaa nimettömänä?
Kyllä. Me emme näe soittajan numeroa, emmekä tiedä mitään tietoja hänestä, joita hän ei itse kerro. Päivystäjät vastaavat nimettömänä ja soittajat soittavat nimettömänä.

Paljonko kriisipuhelimeen soittaminen maksaa?
Valitettavasti se ei ole ilmaista. Hinta riippuu oman puhelinoperaattorin hinnoittelusta. 010-alkuiset numerot eivät pääsääntöisesti sisälly operaattoreiden pakettihintaisiin puheluihin. Kymmenen minuutin puhelu voi maksaa kahdestakymmenestä sentistä viiteen euroon. Hintoja voi tiedustella omalta operaattorilta.

Voiko kriisipuhelimeen soittaa muillakin kielillä kuin suomeksi?
Puhelimeen voi soittaa usealla kielellä. Suomen kielellä kriisipuhelin vastaa numerossa 010 195 202. Iloksemme olemme tänä kesänä päässeet avaamaan linjan myös arabian kielellä, johon voi soittaa arabiaksi tai englanniksi. Arabiankielisen kriisipuhelimen numero on 040 195 8202. Toiveena on voida jatkossa lisätä kielitarjontaa entisestään.

Miten kriisipuhelimeen voi tulla vapaaehtoiseksi?
Vapaaehtoisia koulutetaan ympäri Suomea. Kriisipuhelin päivystystä on 27 paikkakunnalla. Suosittelen ottamaan yhteyttä paikalliseen mielenterveysseuraan. Sivuilta www.mielenterveysseura.fi/tulemukaan löytyy lisätietoja. Vapaaehtoiseksi haluavat haastatellaan ja heidän omaa elämäntilannettaan käydään läpi. On tärkeää, että vapaaehtoinen itse on sellaisessa elämäntilanteessa, että jaksaa tukea muita. Vapaaehtoistyö Kriisipuhelimessa on hyvin antoisaa. Meidän vapaaehtoisemme ovat iloisia siitä, että voivat olla soittajille avuksi. Vapaaehtoisemme eivät myöskään ole yksin, vaan kriisityön ammattilaiset ovat heidän tukenaan. Kriisipuhelimessa päivystää niin koulutettuja vapaaehtoisia kuin kriisityön ammattilaisiakin.

Suosittelen soittamista. Murheiden kanssa ei kannata jäädä yksin, vaan kannattaa lähteä liikkeelle ja hakea keskusteluapua.

Kuuntele: Kriisipuhelin auttaa kaikkina päivinä - RadioClassicFI

Lisätietoja ja kriisipuhelimen yhteystiedot

Kriisipuhelin - apua elämän kriiseihin

Valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää numerossa 010 195 202
arkisin klo 9.00–07.00
viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15.00–07.00

Arabiankielinen kriisipuhelin 040 195 8202
ma, ti, to, pe klo 11.00–15.00 ja ke klo 18.00–22.00. Soittaa voi myös englanniksi.

Kiinnostuitko vapaaehtoisena Kriisipuhelin-päivystäjänä toimimisesta? Kriisipuhelimen päivystyspisteisiin haetaan jatkuvasti uusia vapaaehtoisia päivystäjiä, jotka valitaan ja valmennetaan tehtävään haastattelun ja koulutuksen kautta. Tule mukaan.

Lue lisää

Takaisin