Minien tunnetuokio

Harjoittelimme 1-2-vuotiaiden Minien kanssa tunteita tunnenallejen avulla. Tunnenallejen päät olivat tunnepussissa ja jokainen lapsi pääsi kurkistamaan vuorollaan pussiin.

”Kuka saa kuka saa tunnepussiin kurkistaa,

tillin tallin tömpsis,

se on XX hömpsis!”

Tunnenallejen tunteet olivat iloinen, tyytyväinen, hämmästynyt, surullinen ja vihainen. Lasten ottaessa tunnenalleja vuorollaan pussista, nimesin jokaisen nallen tunteen erikseen ja kerroin syitä nallen tunteille.

”Tämä nalle on iloinen, koska aurinko paistaa.” (saa jäätelöä maistaa, ystävälle halauksen antaa, uuden kaverin saa.)

”Tämä nalle on vihainen, koska joku otti häneltä lelun pois.” (on kovin väsynyt, ei saanut tahtoaan läpi, ei saanut kiivetä suurempien nallejen liukumäkeen.)

”Tämä nalle on surullinen, koska se satutti varpaansa.” (ikävöi isää, kaatui puistossa, lelu meni rikki.)

”Tämä nalle on tyytyväinen, koska sai syödä marjoja.” (sai pukea ylleen lempipuseronsa, sai uuden lelun.)

”Tämä nalle on hämmästynyt, koska taivaalla näkyi sateenkaari.” (lumiukko oli sulanut, lehdet olivat pudonneet puista, kuului kova ääni.)

 

Kuvissa jännitellään kenen vuoro onkaan kurkistaa pussiin.

Tunnepussissa saatiin ensimmäiseksi vihaisen nallen pää.

Lapset pääsivät kiinnittämään tunteen seinälle ja tunnistamaan tunteita.

Tunnenallet koettiin jälleen pienten lasten ryhmässä kiinnostaviksi ja mieleisiksi. Lapset kuuntelivat hienosti syitä nallejen tunteille ja harjoittelivat itsekin nallen hassuja ilmeitä.

Lopuksi vielä nallejen ollessa seinällä, nimesin tunteen ja halukas lapsi sai tullaan näyttämään nimeämäni tunnenallen seinältä.

Anniina Järvenpää, Lto päiväkoti Ankkalampi

Yhteystiedot

Elina Marjamäki
Asiantuntijakoordinaattori
Nuorisoalan Osaamiskeskus Vahvistamo, vahvistamo.fi

+358 40 678 7295Maistraatinportti 4 A, 7. krs, 00240 Helsinki