Tunnerobotti

Tunnerobotti

Tunnerobotti on työväline lapsen tunnetaitojen harjoittelun tueksi varhaiskasvatukseen ja alakouluun. Robottia voidaan käyttää tunteiden tunnistamisessa ja nimeämisessä sekä havainnollistamaan tunteiden viriämistä ja niiden elämänkaarta. Tunnerobotti auttaa lasta huomaamaan, että tunteet tulevat ja menevät ja että tunteiden säätelyä voi oppia.

Robottikuva tulostetaan kokoon A3 tai A4, kuva liimataan robotin vartaloon, kuten pahvilaatikon kylkeen tai vahvalle kartongille, ja tunnesäädinten pyörylät leikataan irti. Pyörylöiden kohdille kiinnitetään maito- tai mehutölkkien korkit kauloineen säätimiksi. Piirrä korkkeihin mustat viivat nuoliksi ja robotti on valmis! Robotin voit tulostaa värillisenä tai mustavalkoisena, jolloin lapsi värittää sen itse.

Tunnerobotti löytyy painettuna julkaisun Lapsen mieli, kieli ja kulttuuri keskiaukeaman liitteenä.

Mitä voi olla robotin tunteiden takana?

ILO voi syntyä innostuksesta, huojennuksesta.
Iloinen tuntee olonsa rennoksi. Ilo tuo elämään myös onnea.

TYKKÄÄMINEN voi olla hellyyttä tai ihastusta.
Se voi syntyä kiintymyksen ja luottamuksen myötä.

INNOSTUNEISUUS on elämän eteenpäin vieviä tunteita,
jotka motivoivat ja nostavat vireystilaa.

JÄNNITTÄMINEN on normaalia. Lähes kaikki jännittävät joskus.
Yllättävät, uudet ja erityisesti tilanteet,
joissa osaaminen punnitaan voivat jännittää.

PELKO voi kummuta huolesta, ujoudesta tai nolouden tunteesta.
Pelko voi myös ahdistaa ja lamaannuttaa.

INHO on sitä, kun kokee jonkin asian vastenmielisenä.
Se voi kohdistua ruokaan tai vaikka hajuun.

HARMI voi olla vaikkapa pettymystä tai sen takana voi olla
menetys, epäonnistuminen tai takaisku.

VIHA voi syntyä turhautumisesta, nöyryytyksestä,
ärtymyksestä, kateudesta ja synnyttää jopa raivon.

Lue lisää tunteista

Lataa

Yhteystiedot

Riikka Nurmi
Asiantuntijakoordinaattori
Mielenterveyden edistäminen varhaiskasvatuksessa ja koulussa

+358 40 678 7392Maistraatinportti 4 A, 7. krs, 00240 Helsinki