Temperamenttirobotti lasten kanssa

Temperamenttirobotti

Temperamenttirobotti -tuokion tavoitteena oli pohtia yhdessä lasten kanssa erilaisia temperamenttipiirteitä sekä samalla osallistaa myös vanhemmat pohtimaan lasten yksilöllisiä temperamenttipiirteitä ja eroavaisuuksia.

Aloitimme temperamenttirobotti -tuokion tarinalla. Olin lavastanut tarinaa valmiiksi pienin leluavuin. Ennen tarinaa esittelin lapsille askarrellun temperamenttirobotin. Robotin vatsaa koristivat mittarit: MIELIALA, AKTIIVISUUS, SOPEUTUVUUS sekä SINNIKKYYS. Pohdimme yhdessä mitä nämä piirteet tarkoittavat ennen tarinan alkua.

 

Temperamenttirobotin päivä

Temperamenttirobotti on robotti, jolla on paljon erilaisia tunteita näytettävänään. Temperamenttirobotti käy päiväkotia ja päiväkodissa hän tykkää leikkiä paljon ystävien kanssa.  Eräänä aamuna aurinko paistoi lämpimästi taivaalla ja äiti tuli herättämään robottia aamupalalle. Robotti oli väsynyt todella vihainen, koska joutui heräämään kesken hyvien unien. Hän oli äidille todella vihainen ja heitti peiton lattialle, kun äiti kehotti robottia heräämään. (SINNIKKYYS, MIELIALA) Äiti joutui nostamaan robotin ylös sängystä ja pian nälkä alkoikin kurnia robotin masussa ja robotti rauhoittui. Robotti söi aamupalaksi puuroa ja lähti äidin kanssa päiväkotiin. Päiväkotiin lähtöhetkellä robotti olisi halunnut ottaa mukaansa leluauton, mutta koska päiväkodissa ei ollut lelupäivä, auto piti jättää kotiin. Robotti suuttui tästä heti ja heittäytyi maahan ja alkoi huutamaan. Robotti huusi ja kiukutteli pitkään, mutta lopulta rauhoittui ja lähti äidin kanssa päiväkotiin oman leluauton jäädessä kotiin odottamaan. (MIELIALA, SINNIKKYYS)

Päiväkodilla robotti antoi ison halin äidille ja vilkutti tälle iloisesti ja lähti sitten leikkeihin katsomaan kivoja kavereitaan. Päiväkodissa oli käynnissä kiva palikkaleikki ja robotti leikkikin innoissaan palikoilla ystäviensä kanssa. (MIELIALA, SOPEUTUVUUS) Hän osasi jakaa hienosti palikoita muiden kavereiden kanssa. Leikkihetken jälkeen ulkoiltiin. Puistossa robotti juoksi vauhdikkaasti palloleikissä (AKTIIVISUUS) muut kaverit seuranaan kunnes nälkä alkoikin taas kurnia vatsassa ja päiväkodissa alkoi ruokahetki. Ruokahetkellä oli ruokaa, josta robotti ei pitänyt ja hän alkoi leikkiä ruoalla. Kun päiväkotitäti kielsi robottia leikkimästä ruoalla, robottia hiukan suututti. Hän mietti hetken itsekseen ja lopulta maistoi vähän ruokaa ennen unille menoaan. Päiväunille robotti nukahti rauhallisesti ja nopeasti, koska päivä olikin ollut touhua täynnä. Päiväunien loppuessa robotti juoksi innoissaan taas unilta leikkeihin ja välipalalle. Välipalan jälkeen robotti pääsi lukemaan eläinkirjoja. Kirjan lukuhetkellä robottia jännitti kirjassa ollut krokotiili niin paljon, että pieni itku tuli ja aikuisen syli auttoi jännityksen yli pääsemiseen. (MIELIALA) Pian päiväkodin ovikello soikin ja robotin äiti tuli hakemaan robottia kotiin. Päiväkotitäti kertoi robotin äidille robotin päivästä. Vaikka robotti oli aamulla ollut huonotuulinen kotona, päiväkodissa oli mieliala ollut hyvä. Päiväkotitäti muistuttikin, että kaikenlaiset tunteet ovat aina sallittuja ja tärkeitä.