MIELI ry:n lausunto: Alkoholin kotiinkuljetusta ei tule sallia

MIELI ry ei puolla alkoholilakiin esitettyä muutosta, joka sallisi alkoholijuomien toimituksen kotiin. Alkoholin saatavuus lisää mielenterveysongelmia. Muutos heikentäisi perheiden hyvinvointia ja lisäisi julkisen sektorin menoja.

Sosiaali- ja terveysministeriö ehdottaa alkoholilakia muutettavaksi siten, että mahdollistetaan alkoholijuomien toimitus myyntipaikasta tilaajalle tai muulle vastaanottajalle. MIELI ry ei kannata alkoholin kotiinkuljetusta, joka entisestään lisäisi alkoholinkulutusta ja alkoholihaittoja väestössä.

Ministeriön esitys on selkeästi ristiriidassa hallitusohjelmaan, jonka mukaan hallitus edistää lapsimyönteisen yhteiskunnan rakentamista. Hallitusohjelman mukaan huomiota kiinnitetään varsinkin perheiden hyvinvointiin. Esitys ei edusta hallitusohjelman sitoutumista lapsimyönteiseen politiikkaan ja sillä on lukuisia kielteisiä lapsi- ja perhevaikutuksia.

Alkoholijuomien kotiin toimittamisen keskeiset ongelmat liittyvät ikärajavalvonnan puutteisiin, alkoholin suurkulutukseen kasvuun ja yksittäisiin humalajuomistilanteiden pitkittymiseen eli ”juomisputkiin”.  Monissa maissa on havaittu, että kotiinkuljetusta hyödyntävät todennäköisemmin alkoholin riskikuluttajat. Pikatilaukset ovat tutkimustiedon valossa erityisen ongelmallisia, koska niihin liittyy riskikulutusta. MIELI ry katsoo, että riskikulutuksen vähentämiseksi lakiesitykseen tulee vähintään lisätä vaatimus tilauksen tekemisestä viimeistään 24 tuntia ennen toimitusta.

Alkoholin kotiin toimittaminen on mielenterveysriski

Alkoholin kielteiset vaikutukset mielenterveyteen ovat sekä suoria että ylisukupolvisia. Alkoholin saatavuuden helpottaminen tulee heijastumaan mielenterveysongelmien lisääntymisenä sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä.

Suomalaisten psyykkinen hyvinvointi on todettu olevan yhteydessä alkoholin käyttöön. Humalahakuinen juominen ja alkoholiongelmat liittyvät mielenterveyteen – mitä humalahakuisempaa juominen on ja mitä enemmän haasteita alkoholin käyttöön liittyy, sitä heikompi on koettu mielenterveys. Tilanteessa, jossa mielenterveys- ja päihdepalvelut ovat jo aivan riittämättömiä ja kriisissä, hoidon ja palvelujen tarpeen kasvattaminen alkoholin saatavuutta lisäämällä on edesvastuutonta. Vakuuttavan tutkimusnäytön mukaan alkoholin kulutusta ja sen haittoja voidaan tehokkaimmin vähentää alkoholin saatavuutta rajoittamalla.

Alkoholiongelmat ovat merkittävä syy itsemurhayrityksiin ja itsemurhiin. Noin puolet itsemurhan tehneistä suomalaisista ovat kärsineet myös alkoholiriippuvuudesta tai alkoholin haitallisesta käytöstä. On vaarana, että alkoholin saatavuuden lisääminen pysäyttää itsemurhamäärien laskevan trendin ja kääntää sen taas nousuun.

Kotiin kuljetettu alkoholi nautitaan kotona, mistä syystä alkoholijuomien kotiinkuljetukseen liittyy merkittäviä riskejä perheiden hyvinvoinnille. Alkoholin kulutuksen lisääntyessä perheväkivallan ja lasten kaltoinkohtelun riskit kasvavat. Lähisuhdeväkivallan tekijä on päihtynyt vajaassa puolessa väkivaltatilanteista.

Lakiesityksen taloudelliset vaikutukset

Alkoholin aiheuttamat kuolemat, työkyvyttömyyseläkkeet, hoitojaksot ja rikokset aiheuttivat 1,4–1,6 miljardin euron kustannukset vuonna 2022. Tämän lisäksi on arvioitu, että alkoholin välillisten eli epäsuorien kustannusten suuruus on vähintään miljardi euroa. Kokonaiskustannukset ovat tätäkin suuremmat, kun huomioidaan alkoholinkäytön aiheuttama lastensuojelun tarve ja muu sosiaalityö. Alkoholin aiheuttamat kärsimykset perheissä ja lapsille ei ole mitattavissa rahassa.

Alkoholihaitat laskevat työntekijöiden työpanosta ja tuottavuutta. Menetetystä työpanoksesta alkoholin vuoksi koitui työnantajille vuonna 2022 arviolta vähintään 500 miljoonan menetykset. OECD:n vuonna 2021 tekemien laskelmien mukaan Suomen olisi mahdollisuus lisätä bruttokansantuotetta jopa 6 miljardia euroa (2,3 % BKT:stä), jos alkoholin kulutusta saataisiin vähennettyä.

Alueella myydyn alkoholin määrä on yhteydessä psykiatriseen sairaalakäyttöön. Mitä suurempi tilastoitu alkoholin myynti alueella on, sitä enemmän käytetään psykiatrian sairaansijoja. Alkoholin käyttö on yhteydessä alkoholipsykooseihin, joita esiintyy 0,5 % väestöstä. Alkoholin saatavuuden lisääminen tulee lisäämään alkoholipsykoosien määriä, psykiatrisen hoidon tarvetta ja mielenterveyspalveluiden tuottamiseen liittyviä kustannuksia.

Lue koko lausunto:

Sari Aalto-Matturi