MIELI ry:n lausunto: Lakiesitystä oppituntien kännykkäkiellosta tulee tarkentaa
MIELI ry lausui opetus- ja kulttuuriministeriölle puhelimien käytön rajoittamisesta esi- ja perusopetuksessa. Esityksen mukaan laissa määriteltäisiin puhelinten ja muiden mobiililaitteiden käytön osalta, että puhelimen käyttö oppitunnin aikana sallittaisiin vain tiettyihin laissa säädettyihin tarkoituksiin. Lisäksi koulun olisi annettava tarpeelliset järjestyssäännöt puhelimien ja muiden mobiililaitteiden käytöstä ja säilytyksestä koulupäivän aikana.
Esityksen mukaisen perusopetuslain muutosten on tarkoitus tulla voimaan 1.8.2025 ja opetuksen tavoitteita koskevien muutosten 1.8.2026.
Luvaton kännykän käyttö oppitunnilla tulee lainvastaiseksi
Laki kieltäisi mobiililaitteiden käytön muuten kuin erikseen opettajan tai rehtorin luvan saamisella. Ilman lupaa tapahtuva käyttö oppitunnilla muuttuisi lainvastaiseksi. Esityksen mukaan oppitunneilla ei voida käyttää ennakoivasti esim. oppitunnin alussa ns. kännykkäparkkia oikeudellisista syistä. Käytännössä opettaja voisi määrätä pitämään kännykän esim. repussa tai taskussa.
Laki mahdollistaa jo nykyisellään opetusta häiritsevien esineiden ja tavaroiden kieltämisen ja pois ottamisen. Lakiesitys ei toisi uusia työkaluja kännyköiden käytön rajoittamiseksi, vaan lisäisi lainvastaisuudella asian painoarvoa. MIELI ry ei pidä välttämättömänä muuttaa kännyköiden luvatonta käyttöä oppitunneilla lainvastaiseksi ja näkee lausuttavana olleessa esityksessä myös riskejä.
Laki velvoittaa kännyköiden käytön ohjeet järjestyssääntöihin
Esityksen mukaan koulun olisi annettava tarpeelliset järjestyssäännöt puhelimien ja muiden mobiililaitteiden käytöstä ja säilytyksestä koulupäivän aikana. Esityksessä todetaan, että järjestyssäännöt ovat koulu- sekä kuntakohtaisia, eikä voimassa olevassa perusopetuslaissa ole säännelty järjestyssääntöjen sisällöstä. Järjestyssääntöjen valmisteluun osallistuvat koulun henkilökunnan lisäksi oppilaat ja huoltajat.
Esityksessä todetaan, että lain puitteissa ei ole mahdollista toteuttaa mobiililaitteiden täyskieltoa koko koulupäivän ajaksi eikä myöskään ns. puhelinparkkia. Järjestyssääntöjen osalta puhutaan kuitenkin esim. laitteiden poisottamisesta. Nykyinen esitys on liian epäselvä tältä osin.
MIELI ry näkee, että oppilaat hyödyntävät mobiililaitteita oppimiseen liittyen muutenkin kuin oppitunneilla. Esimerkiksi lukujärjestykset ja opetusluokat löytyvät sekä viestintä tapahtuu digitaalisesti, kuten Wilma-järjestelmällä. Mikäli mobiililaitteiden käyttöä halutaan rajoittaa runsaasti, niin on pohdittava varsin monia asioita ja näkökulmia todellisten oppimis- ja hyvinvointivaikutusten osalta.
Esityksessä olisi tärkeä olla selkeät määritelmät siitä, mikä on lain puitteissa mahdollista ja mikä taas ei. Jokainen koulutuksen järjestäjä päättää itse järjestyssäännöistään, joten lain mukaisten keinojen on oltava selvät kännyköiden ja mobiililaitteiden osalta. Muuten on vaarana, että järjestyssäännöissä rikotaan lakia.
Lakiesitystä tulee tarkentaa oppilaiden erityistarpeiden ja lasten oikeuksien osalta
MIELI ry pyytää tarkentamaan kirjauksia mobiililaitteiden kieltämisestä ja rajoittamisesta yhdenvertaisuuden ja lasten oikeuksien toteutumisen varmistamiseksi.
Lakiin tulisi saada selkeät ohjeet esimerkiksi siitä, milloin mobiililaitteen käyttö on osa opetusta ja milloin ei, miten turvataan terveydellisiin tai vammaisuuteen liittyvien laitteiden ja apuvälineiden käyttö sekä miten tässä käytännössä turvataan terveystietojen yksityisyys ja salassapitovelvollisuus. Jos oppitunnilla ilmenee tarve olla yhteydessä huoltajaan, niin myös tämä tulee turvata salassapitovelvollisuus huomioiden, jolloin yhteydenotto ei voi tapahtua opettajan kautta.
Lasten ja nuorten kuuleminen on puutteellista
Esityksen mukaan lasten ja nuorten mielipiteitä puhelimen ja muun mobiililaitteen käytöstä tullaan kuulemaan myöhemmin. Näin ollen esityksen lausumisessa ei ole mahdollista huomioida lasten ja nuorten näkemyksiä, vaikka esitys vaikuttaa suoraan heidän elämäänsä ja hyvinvointiinsa.
MIELI ry muistuttaa, että lasten ja nuorten kuuleminen kuuluu hyvään ja oikeudenmukaiseen lainvalmisteluun. Miten lasten ja nuorten näkemysten huomioiminen onnistuu, kun lain sisältö on päätetty ennen kuulemista?
Digitaitoja ja digihyvinvointia tulee edistää
MIELI ry näkee digitaalisten taitojen ja digihyvinvoinnin lisäämisen sekä digihaittojen vähentämisen keskeisenä perusopetuksessa. On tärkeää, että oppilaat oppivat toimimaan turvallisesti ja hyvinvointia tukien myös digiympäristössä sekä oppivat taidot digilaitteiden hyvinvointia tukevaan käyttöön.
Koulun toimintakulttuurin kehittäminen yhdessä oppilaiden, koulun aikuisten ja kotien kanssa voi olla tuloksellisempaa ja tuottaa kestävämpää digitaalista hyvinvointia kuin kännykän käytön rajoitukset yksistään. Lasten ja nuorten osallisuus on tärkeää.