MIELI ry hallituksen esityksestä: Hoitotakuuseen tulee sisältyä perusterveydenhuollon terapiatakuu

Lausunnossaan MIELI ry katsoo, että hallituksen esitykseen hoitotakuusta tulee sisältyä myös perusterveydenhuollon terapiatakuu, joka takaa hoidon aloituksen kuukauden sisällä tarpeen toteamisesta.

Esityksessä mielenterveyden häiriöiden hoito, kuten psykoterapia ja muut psykososiaaliset hoidot on rajattu avosairaanhoidon seitsemän päivän hoitotakuun ulkopuolelle.

Terapiatakuu-kansalaisaloitteessa vuodelta 2019 takuu tarkoittaa lyhytpsykoterapeuttista tai muuta vaikuttavaa psykososiaalista hoitoa terveyskeskuksen järjestämänä kuukauden sisällä terveyskeskuksessa todetusta hoidon tarpeesta. Tämä on yksilö-, perhe- tai ryhmäterapiaa perusterveydenhuollossa kasvokkain tai verkossa.

Hallituksen nykyinen esitys perusterveydenhuollon avosairaanhoidon hoitotakuuksi ei riittävästi paranna mielenterveyden häiriöiden hoidon saatavuutta, eikä ole perusterveydenhuollon roolin osalta Terveydenhuollon palveluvalikoimaneuvoston PALKOn suosituksen mukainen.

Terveydenhuoltojärjestelmän vaikuttavuuden ja kustannusvaikuttavuuden kannalta mielenterveyden häiriöitä on hoidettava jo perusterveydenhuollossa lyhyellä psykoterapialla tai muulla psykososiaalisella hoidolla. Käypä hoito -suositukset toteavat psykoterapeuttisten hoitojen olevan vaikuttavia. Paitsi että ovat vaikuttavia ja kustannusvaikuttavia, psykoterapia ja muu psykososiaalinen hoito vähentävät muun terveydenhuollon käyttöä.

Sivua muokattu 14.6.2022