Mitä ovat neuropsykiatriset häiriöt?
Lasten ja nuorten kanssa toimivat ammattilaiset kohtaavat arjessaan lapsia ja nuoria, joilla on neuropsykiatrisia häiriöitä. Moni heistä tulee helposti väärinymmärretyiksi tai jää ilman tarvitsemaansa apua ja tukea, koska neuropsykiatriset erityispiirteet eivät tule aina tunnistetuksi.
Kehityksellisiä neuropsykiatrisia häiriöitä on Suomessa 5–10 prosentilla lapsista ja nuorista. Neuropsykiatriset häiriöt eli nepsy-häiriöt eivät näy päälle päin, vaan ne tulevat esiin käyttäytymisessä, tunne-elämässä ja toiminnassa. Monella on myös erityisvahvuuksia, jotka harmillisen usein jäävät tunnistamatta. Mikäli neuropsykiatrisia piirteitä on riittävästi, täyttyvät neuropsykiatrisen häiriön diagnostiset kriteerit.
Nepsyhäiriöitä ovat mm.
- Autisminkirjon häiriö
- ADHD
- Tourette
- Kehityksellinen kielihäiriö
Mitä nepsyhäiriöt ovat?
Neuropsykiatriset häiriöt johtuvat aivojen toimintaan ja hermostoon liittyvistä poikkeavuuksista. Kyseessä onkin neurobiologinen häiriö. Neuropsykiatrisista häiriöistä käytetään myös nimitystä kehitykselliset neuropsykiatriset häiriöt tai neurokehitykselliset häiriöt.
Näillä sivuilla käytetään joissakin paikoissa termiä nepsy- lapsi tai -nuori tai neurokirjon lapsi tai -nuori, koska tietoa neuropsykiatrisista piirteistä haetaan usein näitä termejä käyttämällä. On kuitenkin tärkeä huomata, ettei lapsi tai nuori ole yhtä kuin hänen piirteensä eikä hänen kaikkea toimintaa voi selittää neuropsykiatristen piirteiden kautta.
- Neuropsykiatriset häiriöt eivät ole itseaiheutettua tai kasvatuksellista.
- Sama diagnoosi voi näyttäytyä eri tavoin eri henkilöillä.
- Erityispiirteiden voimakkuus tai vaikeusaste vaihtelee yksilöittäin.
- Samalla henkilöllä voi olla myöss useampia neuropsykiatrisia diagnooseja tai -piirteitä samanaikaisesti.
- Usein neuropsykiatrisiin häiriöihin liittyy liitännäisoireita
kuten oppimisvaikeuksia, puheen kehityksen häiriöitä, tic-oireita, unihäiriöitä, mielenterveyshäiriöitä ja käytöshäiriötä. - Neuropsykiatriset piirteet voivat olla myös lapsen tai nuoren erityisvahvuuksia.
Miten nepsy-piirteet ilmenevät arjessa?
Erityispiirteet voivat näkyä arjessa monin tavoin. Joskus erityispiirteet voivat näkyä selvästi kouluympäristössä, mutta eivät juurikaan vapaa-ajalla tai kotona – tai päinvastoin. Erityispiirteet voivat näkyä:
- Keskittymisen vaikeutena. Esimerkiksi toiminnan aloittaminen voi olla hyvin vaikeaa ja vaatia erityisen suuria ponnisteluja. Myös toiminnan lopettaminen tai siirtymätilanteet voivat olla vaikeita, mikä voi näyttäytyä jähmettymisellä, toiminnan pysähtymisellä tai vaikeutena orientoitua uuteen tekemiseen.
- Työmuistin heikkoutena. Muistin varassa toimiminen voi olla vaikeaa sekä moniosaiset ohjeet unohtuvat ja voivat olla hankala hahmottaa ja ymmärtää.
- Vaikeutena hahmottaa ajankäyttöä. Tämä voi näkyä esimeriksi vaikeutena suunnitella omaa toiminta ja aiheuttaa jatkuvasti myöhästelyä
- Aistiyliherkkyytenä. Se voi näyttäytyä häiriintyvyytenä äänistä tai muista aistiärsykkeistä, esimerkiksi tunto, valo, liike, haju. Aistijärjestelmä voi toimia poikkeavasti.
- Ajatuksiin tai toimintaan jumiutumisena. Se voi näyttäytyä mm. niin, että toiminta ei etene tai ajatukset ovat jumissa.
- Vaikeutena sosiaalisissa suhteissa. Sosiaalisten tilanteiden, ilmeiden ja eleiden tulkiseminen voi olla hankalaa. Sosiaalisten suhteiden luominen ja ryhmässä toimiminen voi tuntua vaikealta.
- Konkreettisena ajatteluna. Tämä voi näyttäytyä kielen kirjaimellisena ymmärtämisenä ja tulkintana sekä vaikeutena ymmärtää kielikuvia ja vitsejä.
- Epäonnistumisen ja muutosten sietämisen vaikeutena: raivarit, jumittaminen, kieltäytyminen toimimasta.
- Uhmakkuutena, aggressiivisuutena ja käytöshäiriöinä
- Oppimisvaikeuksina
- Voimakkaana kuormituksena
- Mielenterveysongelmina – nepsy-diagnoosien ja mielenterveyden häiriöiden yhteisesiintyvyys on suurta!
Nepsyjen erityisvahvuudet arjessa
Neuropsykiatriset piirteet eivät suinkaan ilmene aina ainoastaan erilaisina haasteina. Monella löytyy eritysivahvuuksia. Ne pääsevät esiin erityisesti silloin, kun erityispiirteet tunnistetaan ja lapsi tai nuori saa tarvitsemaansa tukea ja apua.
Erityisvahvuuksia voivat olla mm.
- Vahva visuaalinen ajattelukyky
- Herkkyys aistia ja havaita asioita
- Äärimmäisen hyvä muisti
- Yksityiskohtainen osaaminen tai tietämys asioista
- Kyky nähdä asioita monelta eri kannalta
- Luovuus
- Innovatiivisuus ja ideointikyky
- Oikeudenmukaisuus ja rehellisyys
- Nopeatempoisuus
- Loistava esiintymiskyky