Vastaamo työllisti Rikosuhripäivystystä
Rikosuhripäivystyksen asiakasmäärä jatkoi kasvuaan vuonna 2021. Yksittäisten asiakkaiden määrä eri palveluissa nousi 18 prosentilla.
Rikosuhripäivystystä (RIKU) toteuttavat MIELI ry:n koordinoimana Ensi- ja turvakotien liitto, Kirkkohallitus, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Suomen Punainen Risti ja Suomen Setlementtiliitto.
RIKUn tehtävä on parantaa rikoksen uhrin, hänen läheisensä ja rikosasiassa todistavan asemaa vaikuttamalla ja tuottamalla palveluita. Toimintaa toteutettiin yli 70 työntekijän ja yli 500 vapaaehtoisen voimin matalan kynnyksen tukipalveluina 31 palvelupisteessä eri puolilla Suomea seitsemän aluetoimiston koordinoimana. Erityisinä kehittämiskohteina olivat vapaaehtoistoiminta, puhelinauttaminen, henkirikoksen uhrien omaisten tukeminen sekä naisiin kohdistuvan väkivallan vastainen koulutustoiminta. Erityistukipalvelussa tuettiin ihmiskaupan ja ihmiskaupan kaltaisten rikosten uhreja.
Asiakasmäärä kasvussa
RIKUn asiakasmäärä jatkoi kasvuaan. Yksittäisten asiakkaiden määrä eri palveluissa oli 26 700, mikä oli 18 prosenttia enemmän kuin 2020. Tukisuhteiden määrä nousi 8 100:aan. Rikosuhripäivystys 116 006 -puhelinpalvelussa vastattiin vuoden aikana 6 600 puheluun. RIKUchatissä asiakkaita oli 4 000 ja Juristin puhelinneuvonnassa 900. Asiakkaista 77 prosenttia oli naisia.
Asiakkaiden yhteydenotoista suurin osa liittyi lähisuhdeväkivaltaan (23 %), seksuaalirikoksiin (15 %), omaisuusrikoksiin (10 %) tai pahoinpitelyihin (9 %). Verkkorikosten uhrien määrä kasvoi selvästi.
Vastaamon tietomurron uhreja tuettiin monin tavoin pitkin vuotta ja RIKU oli mukana toteuttamassa uhrien sähköisten kuulustelujen käynnistämistä yhteistyössä keskusrikospoliisin kanssa. Kertomusvuoden aikana RIKUssa kehitettiin valmiutta toimia äkillisissä laajoissa rikostilanteissa kuten tietomurroissa tai terrori-iskuissa.
Tämä kirjoitus on osa MIELI ry:n vuosikertomusta 2021.