Siirry sisältöön

Ammattilaiset hakevat MIELI ry:stä kriisiapua työkuormitukseen

Sote-, kasvatus- ja opetussalan ammattilaisten yhteydenotot MIELI ry:n kriisitoimintoihin näyttävät lisääntyneet liittyen työssä jaksamiseen ja työyhteisöihin. Keväällä kuukauden seurantajakson aikana MIELI Kriisipuhelimesta haettiin myös konsultaatioapua itsetuhoisten kohtaamiseen.

Sote-, kasvatus- ja opetusalan ammattilaisten kuormittunut työtilanne näkyy myös mielenterveysjärjestö MIELI ry:n kriisitoiminnoissa.

Moni kertoo isosta huolesta jaksamiseensa liittyen, koska työkuorma on liian suuri, aikataulut tiukkoja ja työntekijät uupuneita. Ammattilaisilla on vahva halu tehdä työnsä hyvin ja olla ihmisten apuna tai tukena. Keskusteluissa näkyi myös painetta siitä, että auttajan odotetaan pärjäävän, vaikka hänellä itsellään olisi kriisi päällä. Lisäksi osa yhteydenottajista koki, että epäkohtien nostaminen ei johda tukitoimiin työpaikalla tai työterveydessä.

”Monen keskusteluapua hakeneen ammattilaisen viesti on, että työtä ei pysty tekemään niin hyvin kuin haluaisi. Myös heidän oma kynnyksensä hakea apua näyttää olevan korkea. On huolestuttavaa, että näiden ammattiryhmien kuormitus näkyy enemmän myös MIELI ry:ssä, koska heidän jaksamisensa vaikuttaa isoon ryhmään ihmisiä”, MIELI ry:n kriisitoimintojen johtaja Sanna Vesikansa sanoo.

Ammattilaisten yhteydenoton syistä kerättiin tietoa kuukauden ajan keväällä 2024. Keskusteluista kaksi kolmesta käytiin kriisikeskusten kriisivastaanotolla ja reilu neljännes Kriisipuhelimessa.

Vastaava koonti tehtiin viimeksi vuonna 2018, jolloin yhteydenottajilta nousi samanlaisia teemoja liittyen työn eettisyyteen, mutta nykyistä vähemmän. Aikaisemmin puhuttiin paljon kiusaamisesta.

Itsetuhoisten kanssa tarvitaan neuvoja

Kriisipuhelimeen on tullut yhteydenottoja myös asiakastilanteissa, joissa työntekijä tarvitsee apua itsetuhoisen asiakkaansa kanssa. Seurantajakson aikana kriisipuhelimeen soittaneista ammattilaisista lähes joka toinen haki konsultaatiota työtilanteeseensa. Joissakin keskusteluissa myös ammattilaisen asiakas oli mukana.

Sanna Vesikansan mukaan hyvinvointialueilla olisi tärkeää vahvistaa ammattilaisten tukea ja koulutusta itsetuhoisuuden kohtaamiseen. Myös työelämän mielenterveystaitojen lisääminen on yksi keino selättää työkuormitusta.

”Itsetuhoisuuden puheeksi ottaminen ei ole välttämättä helpointa ammattilaisillekaan eikä siihen saa riittäviä valmiuksia perusopinnoissa. Mielenterveystaitoja on tärkeä vahvistaa kaikissa ammattiryhmissä”, Vesikansa sanoo.

Kriisiapua saa läpi kesän

Tammi-toukokuussa MIELI Kriisipuhelimeen tuli yhteensä 177 930 soittoyritystä, mikä on 10 000 enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Useimmiten keskustelu käsitteli pahaa oloa, etenkin ahdistuneisuutta. Kriisityöntekijöiden tapaamisia kriisikeskuksissa oli edellisvuoden tavoin reilut 12 000.

MIELI Kriisipuhelin, Kriisichat, Tukisuhde sekä kriisikeskukset ympäri Suomen tarjoavat keskusteluapua läpi kesän kriisissä oleville luottamuksellisesti ja ilman lähetettä.

MIELI Kriisipuhelimen suomenkielinen linja päivystää ympäri vuorokauden numerossa 09 2525 0111. Myös ruotsin- ja englanninkieliset linjat päivystävät kesällä normaalisti. Osa kriisikeskuksista on kesän aikana kiinni, mutta ajanvarauskalenterin kautta voi varata ajan etävastaanotolle asuinpaikasta riippumatta. Lisäksi kalenterin kautta voi varata kasvokkaisen tapaamisajan avoinna olevaan kriisikeskukseen.


Lisätiedot: 

Sanna Vesikansa 
Johtaja, MIELI ry:n kriisitoiminnot 
040 745 9586
susanna.winter@mieli.fi 

Susanna Winter 
Päällikkö, puhelin ja verkkokriisityö 
040 587 5197 
susanna.winter@mieli.fi 

Viivi Virtanen 
Viestinnän asiantuntija 
040 662 9022 
viivi.virtanen@mieli.fi 

Sivua muokattu 18.7.2024


Sisältö liittyy seuraaviin aihealueisiin: