Siirry sisältöön

”En unohda tätä keskustelua koskaan” – Kriisipuhelimelle on iso tarve joulunakin

Kuluvana vuonna MIELI ry:n Kriisipuhelimeen tulleiden soittojen määrä on ollut kaikkien aikojen suurin. Soittoja on vastaanotettu joulukuun puoliväliin mennessä jo yli 381 000. Useimmiten soiton syynä on paha olo, isolla osalla ahdistuneisuus.
Nuori tyttö katsoo puhelinta kuulokkeet korvilla

Kriisipuhelimeen soittajat kaipaavat tukea myös esimerkiksi ihmissuhdeongelmiin ja arjessa selviytymiseen.Tarvetta avulle on joka päivä ympäri vuorokauden. Joulu ei ole kaikille vain tervetullut tauko ja iloinen perhejuhla. Joulun lähestymiseen liittyy myös vaikeita tai ahdistavia asioita, joista soitetaan Kriisipuhelimeen.

– Soittajat kertovat Kriisipuhelimessa jouluun liittyvistä suorituspaineista. Joulua aletaan stressata jo viikkoja aiemmin – murehditaan järjestelyitä, lahjojen hankintaa ja sosiaalisia paineita. Myös yksinäisyys tulee esiin esimerkiksi silloin, jos soittaja on jäänyt hiljattain leskeksi ja tuleva joulu tuntuu ahdistavalta ilman puolisoa, avaa Kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter.

Kriisipuhelimeen soittaneiden puheissa kuulee myös mielenterveys- ja muiden sote-palveluiden haastavan tilanteen. Soittajat kertovat, että päivystäjä on ensimmäinen ihminen, jolle he ovat voineet kertoa ongelmistaan. Kriisipuhelimeen otetaan yhteyttä usein myös silloin kun soittajan seuraava tapaaminen hoitavan tahon luona on vasta viikkojen päässä.

Yksikin keskustelu voi auttaa

Lähes kaikki soittajat kokevat saaneensa Kriisipuhelimeen soittamisesta apua. Puhelun lopuksi kiittävää palautetta antaa 98 prosenttia soittajista. Niistä keskusteluissa, joissa päivystäjä arvioi keskustelun olleen soittajalle erityisen hyödyllinen, 28 % soittajista kertoo tulleensa kohdatuksi ja olonsa helpottuneen ja 15 % kertoo rauhoittuneensa. Yli 10 % soittajista sanoo ryhtyvänsä toimenpiteisiin tilanteensa ratkaisemiseksi. Monet myös saavat lohdutusta suruun ja uusia näkökulmia tilanteeseensa.

Osa Kriisipuhelimeen soittavista on ollut itsetuhoisia, mutta puhelu on saanut toisiin ajatuksiin. Vuoden 2022 aikana 1930 soittajaa on puhelun lopuksi sanonut, ettei aio satuttaa itseään tai tehdä itsemurhaa.

– Soittajat kertovat esimerkiksi, että pelkkä kontakti on helpottanut pelkotilaa. He saavat voimia ja toivoa. Jotkut kertovat puhelun pelastaneen soittajan itsensä tai jonkun toisen ihmisen hengen. Monet kertovat, että puhelun jälkeen pystyvät hengittämään ja rauhoittumaan. Eräs totesi: ”En unohda tätä keskustelua koskaan”, Winter kertoo.

MIELI ry:n Kriisipuhelimen suomenkielinen linja päivystää läpi joulunpyhien ympäri vuorokauden.

Solmussa-chat on avoinna klo 15–19 maanantaista torstaihin. Kriisipuhelin palvelee joulun aikaan arkipäivisin myös ruotsiksi, arabiaksi, englanniksi, ukrainaksi ja venäjäksi. Linjat ovat auki normaalien aikataulujensa mukaisesti.

Lisätietoja Kriisipuhelimesta ja aukioloajat löytyvät osoitteesta mieli.fi/kriisipuhelin.

Kriisipuhelimen mediakontaktit joulun aikaan

Kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter, p. 040 587 5197, susanna.winter@mieli.fi (tavoitettavissa 19.-21.12. ja 23.12.)

Kriisityöntekijä Juha Turpeinen, Seinäjoen Kriisikeskus, juha.turpeinen@kriisikeskussjk.fi, p. 040 149 3519 (24.12. klo 15-21)

Lisätietoja ja haastattelut ruotsiksi

MIELI Psykisk hälsa Österbotten rf, direktör Anne Salovaara-Kero, tfn 044 0602660, anne.salovaara-kero@pohjanmaankriisikeskus.fi

Sivua muokattu 19.9.2023

Ota yhteyttä

Susanna Winter

Päällikkö, Kriisitoiminnot, Puhelin- ja verkkokriisityö
+358 9 41350 510 (vaihde)
etunimi.sukunimi@mieli.fi


Sisältö liittyy seuraaviin aihealueisiin: