Tavallisimpia uniongelmia

Viivästynyt univaihe

Yksi tavallisimpia uniongelma on viivästynyt univaihe. Siinä nukkumaan meneminen tapahtuu luontaisesti hyvin myöhään, yleensä aamuyön tunteina. Oma sisäinen kello on ikään kuin jäljessä ympäristön aikatauluun suhteutettuna. Herääminen seuraavana aamuna kouluun tai töihin on hyvin vaikeaa. Myöhästymisiä kertyy helposti mikä voi johtaa hankaluuksiin.  

Unettomuudesta viivästyneen univaiheen erottaa se, että unen kerran tultua se kyllä jatkuisi normaalisti – elleivät aamu ja sen tuomat velvoitteet sitä keskeytä. 

Viivästynyt univaihe on erityisesti nuorten ongelma, joka voi alkaa jo varhaisnuoruudessa. Joskus se myös jatkuu pitkälle aikuisuuteen. Sen yleisyydestä ei ole kattavia maailmanlaajuisia tilastoja, mutta noin 15 prosentin nuorista arvellaan kärsivän viivästyneen univaiheen kaltaisista ongelmista.  

Tarkkaa syytä univaiheen myöhästymiselle ei tiedetä. Yhden teorian mukaan unen viivästyminen johtuu luontaisesti pidemmästä vuorokausirytmistä.  Toisen teorian mukaan kyse on nukahtamiseen tarvittavan melatoniinihormonin erittymisen viivästymisestä, minkä takia nukahtaminen ajoittuu myöhemmäksi. Mahdollisia selityksiä on haettu myös valon määrästä sekä yksilön ilta-aikaisesta toiminnasta.  

Univaiheen ongelmista ja ratkaisuista niihin voi lukea osiosta Unirytmin säätely.

Mies 27: ”Jos on vähänkin ajateltavaa niin viiteen kuuteen tuntiin jää yöunet, ja ne ei riitä mulle.”

Unettomuus

Unettomuus tarkoittaa toistuvia nukahtamisvaikeuksia tai vaikeutta ylläpitää unta, mikä johtaa yöllisiin heräilyihin tai liian aikaiseen aamuheräämiseen. Näistä tavallisimpia ovat nukahtamisongelmat, mutta usein unettomuudesta kärsivällä eri unettomuuden muodot linkittyvät toisiinsa. 

Satunnaista unettomuutta esiintyy lähes kaikilla, eikä siitä kannata huolestua. Unettomuus voi liittyä esimerkiksi stressiin tai elämässä tapahtuneisiin muutoksiin. 

Jos unettomuus jatkuu kuitenkin yli kuukauden ajan vähintään kolmasti viikossa ja alkaa vaikuttaa arkielämän toimintoihin, kyse on selvästi jo unihäiriöstä. Unettomuudesta kärsivän kannattaa hakea apua terveydenhuollosta.  

Unettomuus on tavallinen oire erilaisten psykologisten häiriöiden, kuten masennuksen, ahdistuksen tai psykoosisairauksien yhteydessä. Masentuneista ja ahdistuneista nuorista suurimmalla osalla on myös unettomuusoireita. 

Unettomuuden toinen puoli on liikaunisuus, jossa päivittäinen uneliaisuus ei poistu riittävillä yöunilla. Myös tällöin kannattaa kääntyä terveydenhuollon puoleen.

 

Takaisin unitehtaan etusivulle